Älvbacka

Alla inlägg under december 2009

Av Yvonne - 30 december 2009 19:50

Ja hur gick det för mej när jag premiärskodde mej i nyinköpta stövletterna, hann

träna i dagarna två hemma på köksgolvet där jag stolpade omkring och det kändes bättre och bättre!

Och när Christina kom och hämtade mej så satt dom på och jag klarade trappen ner från bron galant!

Klarade mig från  att bryta nåt ben trots att det blev höga trappor opp och ner då vi satt på balkong på konserten.

Nu ska jag köpa mig ett par stuprörsjeans på GinaTricot så att jag kan ha brallorna innanför stövletterna för dom är såå snygga astt titta på!


Dagen har varit lugn, Janne körde två hästar och Josse kom och red Fixan!

Lasse kom på visit och hälsade på sina pållar och talade om att den 10/1 åker Bolfaxa ner till Mälarkliniken för undersökning, tyvärr finns det ingen klinik häroppe som kan göra en grundlig undersökning på henne.

Tyvärr så verkar det vara efterdyningar (kvarkan), hon andas onormalt häftigt efter träning, man vet ju inte så nu ska hon gå igenom en grundlig undersökning

så får vi se om dom hittar något som är fel?

Hon ser ju inte sjuk ut på något vis och är pigg och glad!

 Ska ta en tur med Moe imorron tror jag, har längtat att få fara ut i snön!

MYYYsigt!!

Av Yvonne - 29 december 2009 23:03

Vilken helkväll!

Ja det är svårt att med bokstäver berätta om denna underbart roliga afton

tillsammans med mina "biokompisar" och suverän underhållning!

Nya och! naturligtvis gamla sköna låtar, stående ovationer och "inklappade"

två gånger och avslutnings låtarna  "nere vid piteälva" och "det är hit man kommmer när man komer hem" wow! då var du med Sofia jag hoppas att du kände vibbarna!

Och vi åt gott från buffe´n, sushi och sen kött m.m , avslutade med pannacottoch i pausen blev det en fika och jag passade på att köpa en äldre CD från av-

skedskoncerten 1994 den 22/10 på Norrmalmia i Pite.

Den heter = Sista färden...Hem till byn. Och så köpte jag fyra "knappar" med text= Euskefeurat är fler än JESUS! En ska jag ha själv och dom andra tre

blir en gåva till "goa vänner"!


Det var 22 minus när jag kom hem så nu hårdnar klimatet må jag säja.

Och imorron får vi en ny gäst i stallet, Emmy som ska stanna över vintern!

Hon är en dräktig tjusig dam , fullblod/halvblods korsning.

Det är "doktor " Stina som äger henne, få se vad våra dräktiga damer tycker om att få en främmande fågel i vinterhagen?


Nu slarvade jag igen, men Lena får väl hoppa in och lägga till ett (a) på "pannacotta". Måste verkligen lära mej att fixa detta själv, Anna får väl hålla en kurs när hon kommer.


Nu blir det gonattmusik med just det Euskefeurat!

Av Yvonne - 29 december 2009 12:35

Ja äntligen har det slutat snöa och det är 16.6 minusgrader, det är acceptabelt!

Det blir säkert skitkallt över nyår?

Anna (dottern) med familj kommer på nyårsdagen med flyg.


Och Janne han plogar och plogar!

Hästarna är ute i hagarna och jag avslutade stalltjänsten med att lägga in kvällsfodret i boxarna, kalvarna får Janne fylla på mat till ikväll när han tar in hästarna för kl.17.00 kommer Christina och hämtar mej och sen hämtar vi opp Laila efter vägen OCH sen far vi på "världens myskväll"!

Först en god middagsbuffe´på Aucusticum/Valdino och sedan blir det

"Euskefeurat"! Oj vad jag längtar nya och hoppas jag några gamla låtar,

mellansnack av Ronny Eriksson ja bättre kan det inte bli!


Ocn nya stövletter köpte jag igår med klack, få se om jag klarar mej utan att bryta nåt ben, men Pite las. ligger ju nära till.

Kanske köpte jag lite för höga klackar? Man är ju inte van, men jag blev inspirerad av "doktor" Stina!

Soooofia! ska njuta åt dej oxå!! kram!

Av Yvonne - 27 december 2009 22:16

Yes! nu är hon avslöjad!

Min kompis Solveig som numera bor i Luleå var det som skickat "julklappslotterna".

Och så har jag blivit "utvald" till "Världens bästa dagmatte" utav Moa, Mollys dotter! Herregu´snart blir jag väl jättemallig!

Fick en bra bok av Moa i julklapp och i den stod denna fina utmärkelse!

Ja det var väl Moas matte Christina som köpt boken förståss, nog för att hon är klok Moa MEN så klok tror jag inte hon förmår att vara?

Glad blev jag iallafall.

Och igårkväll knackade det på dörren och in kliver våran "doktor Stina" med sin kompis Linda från  Västerås som är på julbesök hos Stina.

Dom hade med sig en söt "korg" med godsaker = rabarberglögg, marmelad, godis och nåt grejs som man kan göra kola utav, spännande!

Vi fikade och språkade häst tills det var dags för dom att bege sig hemåt igen,

dom skulle äta "blöta" på renbuljong med renkött till.


Pållarna är fortfarande lediga, ingen verkar då ha tagit "illa" vid sig av vaccinationen! Det finns faktiskt en del hästägare som fått sjuka hästar efter dom vaccinerats!?

Det blir att tempa dom innan vi börjar om med träningen igen.

Jag mår så gott när hästarna får vara riktigt lediga  och bara mysa i hagen hela dagarna, dom behöver det ibland!

Och idag har Robert (sonen) med fru Lena, dottern Mirja och Lenas mamma Britta varit här, Britta bor i Jokkmokk så det blir inte så ofta vi träffas !

Robert lagade mat "pastabolognese" tror jag det hette, vet inte om jag stavat rätt Gott va det och det som blev kvar tog dom med sig och for förbi och lämnade till min mamma och Rune så slapp dom laga mat idag!


Innan dom for gick jag och plockade in hästarna, Josse var i stallet så hon hjälpte mej för Janne fick telefon från kallblodsuppfödaren Jan Åberg!

När vi skulle hämta Moe och Touch så dök det opp två pållar i mörkret som kom spatserande helt lugnt fram till oss, dom hade smitit ur sin hage på andra sidan stallet. Det är en trådhage och nu har nog strömmen slutat att fungera när det blivit så mycket snö (har snöat nästan hela dan och snöar fortfarande).

Vi har som tur är en extra trähage som dom får flytta in i .


Sen blev det Hej då till familjen Ekman och Britta!

Fodrade kalvarna, gick till hönsen gav dom godis och hämtade dagens skörd av ägg,

Avslutade stalljobbet med att bädda ner Plåster (katten) i hans korg i selkammaren,

kaninerna fick lite kvällsgodis oxå.


Har sett ett otroligt fantastiskt Tvprogram ikväll, det hette "Naturens gång"

en dokumentär inspelad på gården Lissebäcka utanför Orsa i Dalarna.

På gården har KarlGustav Hedling sedan ett tjugotal år arbetat med att försöka bevara de gamla lantrasdjuren.

Ni som inte såg det programmet har verkligen missat nåt stort och varenda unge skulle behöva  se ett sådant program för det finns så många ungar som inte ens sett en ko. Programmet var två timmar långt och jag njöt varje sekund!


Få se hur mycket snö som fallit imorronbitti? Ja det är bara för Janne att fortsätta

snöskottningen!

Av Yvonne - 25 december 2009 22:05

Jaha! nu klassas man väl som ett tjorvsvammel!

Det är ju imorron det är Robinson, är visst dygnsvill!!

Av Yvonne - 25 december 2009 17:53

Idag, juldan har det varit väldigt lugnt förutom de vanliga "aktiviteterna" med

utfodring, utsläpp och mockning!

17 minus på morron, inte så farligt!


Julaftonsmorron var det inte heller så kallt, Janne hade fodrat morron när jag kom ut i stallet såg genast att det varit nån fyrfoting lös under natten????

ALLA morötter som pållarna skulle få på julaftonskvällen var uppätna!

När Janne kom tillbaka från den stadigvarande plogningen av snö berättade han att Bolfaxa var den skyldiga.

Kvällen före hade jag lagt in kvällsmaten till hästarna och Janne tog in dom,

troligen eller han glömde stänga boxdörren ordentligt hos Bolfaxa så frampå morronsidan märkte hon  väl att dörren gick att öppna och vips var hon på upptäcktsfärd. Någon större skada var inte skedd förutom morötterna då.

Touch täcke hade hon rivit ner och skitit på som tur är har han flera, sedan hade hon nog käkat lite kraftfoder och hö för hon var inte hungrig!

Men hon hade tydligen förargat Fixsola och Rapptösen, Rappis hade sparkat loss sin krubba och Fixan hade sparkat ett hål i väggen. Tar en häst i så är det inte mycket som stoppar! Inget större hål, jag har lagat det nu och skruvat tillbaka krubban åt Rappis.

Fixan var nog mest sur för att hon såg och hörde att Bolfaxa vräkte i sig morötterna och Rappis är lite "pimper" om nån häst råkar nosa på henne

Julaftonsdagen flöt på , när alla hästarna var utsläppta la jag in kvällsmaten

och fyllde massor av spån till kalvarna fyra kärror, ja dom har alltid mycket spån

men det var ju  myskväll för dom oxå!

När det var klart fyllde jag på mat åt våra "vilda" fåglar, gav hönsen majs och sen blev det eftermiddag.

Var in en sväng och dukade fint och förberedde lite av varje, skinkan griljerade jag innan jag gick ut i stallet på morron.

Halv fyra åkte Janne och hämtade Min mamma och hennes sambo Rune som firade med oss och under tiden tog jag in hästarna, dom fick en tidig kväll.


Innan jag gick in tog jag och Molly en promenad opp efter rakbanan och vi stannade till  en stund i mörkret och såg  på Topsys upplysta viloplats, det är så

sagovackert med mörktret och den lilla lyktan som sprider ett mystiskt sken i skogen!


Efter god julmat, (skinkan blev perfekt) jag har alltid en färsk skinka som jag lägger i saltlag några dagar och sedan tillreder i ugnen ja då blev det julklappsutdelning, Janne fick en vardagssele av mej och jag fick pengar som jag ska köpa mej ett par finstövletter med klack tänkte jag.

Var mycket nöjd med klapparna jag fick och det tror jag dom andra var oxå!

Och vad tror ni att det var i paketet jag fick utav Moa och Linn då?

Dom hade ju skrivit på paketet: ta denna på när du på Euskefeurat ska gå!

Det var en sån där mysig "lurvig" halsduk och den kommer att sitta på när jag far och lyssnar på Euskefeurat var viss om det tjejer!

Fick en snygg tröja som oxå kommer att sitta på och stövletterna förståss!


Var så trött efter julklappsutdelningen så jag gick och sov en stund när dom andra såg på TV.

Allt trevligt har ett slut så och julafton!


Och som jag nämde i början har dagen varit lugn, pysslade lite i stallet och

smorde Moes sele och huvudlag borstade kalvarna gullade med kaninerna och

var över en sväng till hönsen med lite gosaker.

Peter (gamla stallgrabben) kom och hälsade på och visade opp sin tjej Nahtalie,

en söt och trevlig person. Sen kom Lasse med storebror Björn som bor i Uppsala

och kikade på hästarna, fikade och for sen till Lasse stuga i Hällskäret och skulle skotta snö!

Ja så har även juldagen gått och ikväll blir det att kolla på Robinson!

Ha en fortsatt trevlig julhelg go´vänner!

Av Yvonne - 23 december 2009 19:04

Ja inte på pengar, men på Vänner!

Har fått så många vackra, gulliga och fina julkort både i brevlådan och på datorn!

Carinas julkort på mig och Modin med julpynt omkring blev jag särdeles glad över,

tack snälla Carina med familj! Och så kom det ett paket från hon Sofia borti´

Bjärtrå, det värmde så in i bomben! Tack tack tack!!!

Och vem är DU ? mystiska "givare" som skickat sex  skrapbingolotter till mej

och Janne??? Vann iallafall 90 riksdaler och har nu köpt tre nya lotter!

Vill så gärna tacka dej!

Och min vän Birgitta har hört utav sig via mail, du vi kommer efter nyår jag och

Annicka! Förstod att du skulle tycka om boken om "mannen som inte kunde leva utan hästar". Våran travvän Göran!

Ikväll kom min granne Ingrid och önskade God Jul med en hel del "hembakat",

alltså Kan det bli bättre! Sveriges bästa grannar är garanterat Ingrid och Rune

Andersson i Lakafors!

Och grädden på moset var den efterlängtade  "Einars Kalender" från Karin som

jobbar på STC.

Ja oj oj oj vad jag känner mej rik!


Igår vaccinerade vi pållarna så nu får dom en vecka ledigt, ganska skönt med

det väder som är nu att slippa köra!

Det snöar och snöar och Janne plogar och plogar!

Alla hästar skötte sig bra under vaccineringen, veten berömde!

När hon skulle vaccinera Moe bad jag henne att vara snabb och det var hon så han

hängde inte riktigt med förrän det var klart!

Har lagt in en massa hö på golvet till hönsen och det blev sååå mysigt, imorron

ska dom få fyra burkar med majs som dom älskar det blir deras julklapp!


Tyvärr gick det inte så bra med tre kaniner i längden så Ammi har fått flytta tillbaka till den lilla boxen, men ingen fara hon verkar trivas för hon ser ju ut över hela stallgången och det rörs ju omkring henne i stort sett hela tiden under dagen.

Det blev Mia som blev utanför och så fort det var mat så jagade Ammi henne runt runt och sen blev Svante arg på Ammi så jag tyckte det blev för stressat för dom.

Det gick inte att få samma fina kontakt med dom heller, alla tre är ju jätte-

sociala kaniner!


Jo just det , glömde nästan berätta att jag har fått en underbart vacker  blom-

grupp av Josse (Fixsolas skötare) som hennes mamma har gjort, har fått en

varje år Josse har funnits här i stallet, javisst Janne är ju oxå delägare i den!

Och igår kom Touch lilla skötare Moa med en julklapp från Henne och Kompis

lilla lilla skötare Linn där det står på paketet "ta denna på när du på Euskefeurat ska gå"! Spännande värre!

Moa hade gjort en vacker ljuslykta av is som jag ska tända imorron på julafton,

den ser ut som en stjärna.

Ja så var det "Euskefeurat" minsann, ska gå på deras konsert den 29/12 tillsammans med mina två biokompisar Christina (Moas matte) och Laila och före

ska vi äta gott på Valdinos.

Jag tror att det finns två personer som är lite avis, hmm visst är det så?

John i Stockholm och Sofia i Bjärtrå!! Lovar att berätta! Dom kommer ut med skivan från konserten i vår nån gång.

När jag beställde biljetter på TicNet frågade tjejen som tog emot beställningen

hur man uttalar Euskefeurat och när hon skulle knappa in namnet ville hon

veta hur det stavades, fick oxå förklara vad det betyder och att det är

Pitbondska.


Idag fyller vår älskade hund Molly 7 år och våran förra hund  underbara Topsy

skulle blivit 19 år OM hon levat, det blev en promenad opp i skogen och tända ett ljus på Topsys grav och en liten stund för eftertanke, Molly följde troget med

Rollo däremot stod över det var föe mycket snö så han stannade på bron denna gång annars har han alltid följt med till sin väns viloplats.


 NU VILL JAG ÖNSKA ALLA GODA VÄNNER SOM JAG FÅTT GENOM MITT BLOGGANDE, ALLA NÄRA OCH KÄRA OCH ALLA  HÄRLIGA KOMPISAR OCH

UNDERBARA VÄNNER SOM FINNS FÖR MEJ "EN RIKTIGT GOD JUL" !!!

                             kram!

Av Yvonne - 20 december 2009 20:28

När jag var ner till Sundsvall på trav med Moe sov jag ju hos Moes förra ägare och då fick jag en present utav Ingrid, en "herman"!

En liten flaska med en sorts sockerkakssmet som hette Herman och honom skulle man sköta om i tio dagar.

Det blev ett väldigt rörande varje dag och "matning" två dar när han var hungrig!

Sen skulle han delas i fem delar och en fyra delar ges bort och en del skulle man behålla (jag behöll två!)

Tionde dagen (idag) var det dax att röra ihop ägg,socker,kanel,salt,mjöl,bakpulver,rivna äpplen,krossad blockchoklad,nötter och så hälla opp det i varsin form och in i ugnen!

Och gissa! det blev två jättesmaskiga "fikabröd"!

Det var mycket pyssel och det var faktiskt värt det! Tack Ingrid!


Katten Rollo har tagit plats här bredvid datorn och det gäller att hålla koll på hans tassar för han vil gärna vara med och dirigera!

Har varit två lugna dagar, ingen hästträning. Och så har Janne kört in rundbal i

alla hagar, så skönt att slippa bära !

Är verkligen bra med detta på vintern när det är som kallast, annars så är det lite vanskligt särskilt hos ston som gärna äter sig feta.

Robert (sonen), Lena och barnbarnen Mirja och Robin var här idag!

Robin var det längesedan man träffade, det blir ju gärna så när ungarna växer opp och är man 18 år så har man nog många andra intressen än att hälsa på farmor och är man inte hästintresserad så finns det ju inte så mycket att göra heller kanske.

Men grabben är fin och han går skola i Jokkmokk (elutbildning).

Kul att han följde med iallafall!

Mirja längtade efter sin kanin Mia och så var hon nyfiken på nya kaninen Ammi

som blir minsta barnbarnet Ruts kanin, Edit äger Svante.

Det går bra med kaninerna, släppte ihop dom igår blev en liten fight mellan Ammi och Svante. Nu äter dom ur samma skål alla tre och det verkar som det kommer att fungera, än är det väl lite mycket spring.

Dom har stort att röra sig på så det gör ju inget att dom motionerar och om

några dar så är det nog frid och fröjd i kaninboxen!


Nu börjar Rollo bli less så jag får nog avsluta för ikväll, vi hörs!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards