Älvbacka

Alla inlägg under januari 2018

Av Yvonne - 27 januari 2018 16:14

Har nu äntligen kommit mej opp i sadeln på Moe!
Det får bli korta pass nu i början för det är ingen såskopp man har under sig...red ju en sväng
med Edit när familjen var här på jullovet innan jag blev sjuk pch jag kan säja att det är inget nöje att
rida i sällskap med Moe!
Han kan inte skritta som andra hästar utan det är fjädring i benen och det känns som man sitter på en krutdurk
som ska explodera när som helst.
Han blir aldrig gammal och stel nu 19år!
Tur han är snäll iallafall, man börjar nog bli för gammal för en häst av denna kaliber!
Mina tankar far till en häst som hade varit en perfekt liten häst för mej, FixElden en underbar häst för en pensionär att
både rida och köra. Moe kan jag inte ens tänka mej tanken att köra!
Om man hade tänkt ?lite framför?så skulle jag ha behållit honom och inte sålt, men han har det så bra därborti Finland hos Camilla
och det är jag så himla glad över.
Får så fina bilder och ser hur bra han mår!
Nåja, Moe är min och jag skulle inte kunna sälja honom!

Har även hunnit köra Ruxan ett par vändor med släden och hon är pigg som bara den, hon är 22 år nu och utan skavanker!
Ingen snö har det kommit och det är inte så kallt, 12 minus imorse när jag gick till stallet och under dagen har det varit cirka 9 minus
så det går ju an!
Grannens dotter Maggan kom ner från Arvidsjaur igår och där hade det varit 37 minus som värst ...huvvaligen och dom har mycket
mer snö än vi har!
Jojo, men det ?viskas? att det ska komma mer snö, mmm ! det är bara januari än!



Av Yvonne - 25 januari 2018 22:38

Men det har tagit sin tid!
Var ju sjuk kring jul, men jobbade på med både stall och julstädning och
frisknade så småningom tiil...Anna med familjen kom opp efter jul och allt var frid och fröjd!
Dagen efter nyårsafton blev jag jättedålig, över 39 i feber i fem dagar kunde inte äta ingen lust att dricka...
kom inte opp ur sängen.
På kvällen dag sex var jag tvungen opp på toa och spy sen minns jag bara att svetten rann och jag tuppade av,
Anna var i köket och hörde en smäll, det blev ambulans till las. I Piteå.
Det togs prover och jag fick ligga på akuten äver natten med dropp och Anna stannade med mej och hon fick ligga
på en madrass bredvid på golvet.
Inget fel hittades på proverna, nån typ av virus siade doktorn, lite lågt blodtryck...så var det med det.
Anna stannade några dar extra medan Petter och tjejerna åkte hem till Vällingby.
Efter tre dar började jag känna mej stabil igen, men ganska svag vilket jag känner av lite än.

Nåja nu rullar det på som vanligt!
Skitkallt hade vi några dar 25/27 minus, fick sätta på värmeaggregatet i stallet så det har hållit bra temperatur
och hästarna har varit ute några timmar i kylan vilket inte verkar bekomma dom!
Och sen blev det varmare och då kom det snö i mängder vilket det gjorde innan kylan kom och nu har det snöat massor!

Det är tur att Göran finns för han har plogat både gården, rakbanan och travbanan han är en av de hjälpsammaste människor
jag känner, har alltid ställt opp genom åren när det behövts med än det ena än det andra.
Jannes traktor funkar inte så Torgny har varit hjälpsam och kört fram höbalar i hagarna, rundbalar är suveränt att ha på vintern
åt hästarna, slippa bära ut hö för hand tre gånger om dagen!

Jag matar fåglarna och rådjuren, tycker så synd om dom...det kommer både korp, skator och kråkor och så de små fåglarna förståss!
Hörde på radion att renarna har det svårt att hitta mat oxå, men varför kan inte lapparna utfodra med rundbal?
Jag matar ?mina? rådjur med bröd och kraftfoder och så går dom och äter av rundbalarna som står i hagarna.
Älgarna har det inte lätt dom heller och söker sig till befolkade trakter och då blir det ett ramaskri och skriverier i tidningen
att älgarna ska skjutas!
Vad är det för fel på folk egentligen? MatsÅke Bergström våran konstnär hade en bra och tankeväckande insändate i PT och
Lars Lundman polisen gjorde ett bra uttalande angående älgarna i samma tidning,
En stor ?tummen upp? till dessa två! :) :)

Anna har skickat mej lite bilder från när dom var här, men jag får inte till det så jag får vänta med dom och fråga Edit var jag ska klicka,
hon vet!
Har tagit några bilder på ?snöhavet? här på gården som jag sätter in så länge!
Så nu är jag igång igen !



Fixsola, Mjölner Stilig och det namnlösa fölet!

Ruxan

Moe

Skogshagen igensnöad!

Här bökade grisarna i somras!

Tråden ska vara i brösthöjd på Moe, nu är den i knähöjd!

Rasmus håller sig mest i stallet nu

Och det gör även Pricken!

Och kaninerna Plättan och CocoChanel har det trvsamt i sin box!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards