Älvbacka

Alla inlägg under december 2014

Av Yvonne - 28 december 2014 20:33

En bild på Rasmus, svart som natten, men väldigt söt!

Av Yvonne - 28 december 2014 17:29

Kolla Vilja som sitter längst ner på bilden, så sitter hon varje morgon och väntar på "doggywalkern" Göran och Moa!

Stallet

Av Yvonne - 28 december 2014 17:09

Här kommer några bilder på Edit, Advokat, Pricken, Lilly, Kexet och så Edit med Svante.
Detta är premiär för mej att ta bilder med "paddan" och få in dom på bloggen!

Av Yvonne - 26 december 2014 15:53

Nu är det nya grejer på gång...jag har fått en I-pad i julklapp av Anna och Petter så nu ska jag skippa "knäppdatorn" !
Det är inte lätt att lära "gamla hundar sitta", men jag får jobba på det och det går ganska bra faktiskt.

Har både kört Kexet och Lilly idag i kylan, friskt och härligt pigga hästar som var vita av rimfrost när vi kom åter till stallet!
Lite kallt om fötterna efter andra passet så jag måste nog köpa mej ett par rejälare vinterkängor, har fodrade gummistövlar nu.
Ikväll ska jag och Janne vara barnvakt för Anna och Petter ska gå på bio och se Hobbit, fortsättning följer!...........

Av Yvonne - 25 december 2014 21:18

  Tusen tack för julhälsningarna från er góa vänner!  Blev inte något bloggande så här före julafton,

men jag önskar er alla en fin fortsättning på julhelgen!

Och nu kom vinterkylan som "man" har längtat efter, fast kanske inte så här himla kallt...  

Nåja, den kan vi väl stå ut med en stund, vintern har ju ändå varit väldigt enkel tills nu!

Imorse släppte jag bara ut fölmärrarna och deras söner, inte för att de andra skulle må illa av att vara ute i kylan.

Fast stallet blir så utkylt ifall alla är ute och jag tror att en dag inne i lugn och ro inte är så dumt, lite pyssel och

hö att mumsa på gör mycket för både välbefinnandet och själen!   

Kattungarna har inte varit utanför stalldörren, men Rollo tog en promenad nedanför vägen och tillbaka.

 

Måste berätta en grej...haha!! släppte ju som sagt var ut fölmärrarna, men dom fick gå lösa, jag stängde aldrig ledet på hagen för att dom skulle kunna gå ner till stallet själva...gick ut klockan 16.00 och skulle tända utebelysningen och

när jag steg ut på farstubron med Vilja i släptåg så sprang hon ut på travbanan och skällde till och då hörde jag att det kom hästar traskandei en prydlig rad på travbanan i beckmörkret, såg att det glimmade av reflexer och förmodade att det var ryttare som tog sig en kvällstur och jag ropade HEJ! Fick inget svar, fortsatte till stallet och funderade lite över varför jag inte fick något HEJ tillbaks och varför dom var ute och red i mörker och kyla?

När jag tänt utebelysningen och spanade opp mot "skogshagen" såg jag inga hästar och plötsligt kom dom promenerande från travbanan mot stallet OPS! det
var visst "mina hästar som traskade" iväg efter travbanan och när dom såg att det tändes utanför stallet blev det en helomvändning...hade inte en enda tanke på att det var fölmärrarna och deras föl som var på rymmen!
"Reflexerna var ju hästarnas reflexgrimmor"

Julaftonskvällen var trivsam och "högt i tak", elva personer varav fyra barn samsades runt julbordet och inväntade "tomten" som kom med många "klappar"!

Ha nu en riktigt skön avslutning på julhelgen alla govänner! KRAM!


Av Yvonne - 18 december 2014 21:55

Ja nu närmar sig julafton med stora steg! Och jag har julstädat klart idag, dammsugit och torkat golven varvat med stallskötsel och sist ikväll fick "toan" sig en rengöring så nu känner jag mej ganska mör!  

Blev ingen hästträning idag för igår när jag kört klart med Lilly och kom in i stallet fick jag se att staget till hjulet som är fäst i skalmen hade gått rakt av  ! OPS inte så trevligt, tyckte det  skramlade lite men fäste mej inte så mycket vid det...nåja det gick ju bra! Kexet fick en ledig dag på grund av det .

Janne har har varit iväg och fått det svetsat idag så nu är det bara att stå på !  


Härlig bild igår på bloggen va? Hästens namn kom inte med, men han heter Cesar Fakse och som sagt kusken heter Olle Svensson!


Det kom faktiskt "lite" snö häromdagen och la sig ovanpå blankisen, huvvaligen så halt det har varit, blev tvungen att köra ut skit från gödselstacken från stallet opp till "skogshagen" i förrgår för annars har inte märrarna och fölen tagit sig dit "rena skridskobanan"! Nu ligger det ett tunt lager snö ovanpå så nu är det fint för dom att gå på...

Ja det har varit så halt så till och med katterna har halkat när dom kutat omkring på gården!    

Kaninerna har fått julfint med massor av halm att mysa i och på söndag är det hönsens tur att få nytt spån och

så ska jag köpa grönkål, det brukar finnas så här kring jul och det är gósaker  för en höna ! Då blandar jag grönkål med majskorn i en stor skål på julafton och bjuder till "bords"!

Och på söndag ska vi hämta lille shettisen Advokat eller "Avocado" som Rut och Sally säjer "lite svårt ord Advokat"!

Har gjort fint till honom och flyttat halvdörren från andra stallet och satt där Storvinna har stått så nu kan Moe titta på honom.

Är så glad att vi får låna honom av Frida!  


Måste berätta at jag har köpt en Diktsamling av Nils Ferlin, "Samlade dikter" heter den, en riktig skatt!  

Och så var han ju en mycket speciell figur Ferlin!


Avslutar bloggen ikväll med ett av Ferlins verk som handlar om ja vad tror ni...om hästen förståss!


                                                 Vad hästar har sorgsna ögon

                                                  bruna och aldrig blå-

                                                  Vanliga arbetshästar,

                                                  
vem vet vad de tänker på? 


                                                  
 Om en sömmerska öppnar ett fönster

                                                  
och ger den en sockerbit

                                                  
kan det hända de bultar med mulen

                                                  
 när de nästa gång kommer dit.

                                                  

                                                  
 Men de skrattar aldrig. De smålog

                                                  
ej ens åt Klumpfota-Klas,

                                                  
 vilkens kinder av glädje blev röda

                                                  
när man tog hans tenor för bas.


                                                  
 Som gjorde sig köpstark och viktig

                                                  
för stora ardenner ibland

                                                  
 att ögna på hov och tand.

                                                  
- Men hästar har ingen humor,

                                                  
 inte det minsta grand.

                                                  
                  


            

Av Yvonne - 18 december 2014 08:46

Detta är kallblodstränare Olle Svensson från Boden, med ett av sina kallblod ute på vinterisen ute i Mockträsk. 

Olle sprider glädje och entusiasm. Såna som han behövs verkligen i travvärlden!


 

Av Yvonne - 11 december 2014 22:15

Ja nu är det riktigt åt fanders med den här datorn!  Mailen funkar inte jo det går att maila, men det kommer inte in några mail ???

Inte ens någon "skräppost" kommer in, det är blankt överallt!  Datorn visar att det inkommit mail och när jag klickar på

"inkorgen, skräppost o.s.v." så finns det ingenting!

Som tur är kommer min son med familj på lördag och då ska han få kolla vad det kan vara för fel på den här gamla datorn?

Den kanske har gjort sitt, vad vet jag ??  

Har säkerligen MASSOR med skräppost och även ett och annat mail från vänner som funderar på varför jag inte svarar?

Men vad gör man?  

Så ifall det är nån som skickat mail så vet ni varför, ifall ni är in på bloggen.  


Och ingen vinter så långt ögat kan nå, nog är det för trist...Det har snöat i västra götaland och på en del andra ställen ända opp till 30cm och här ser det ut som om våren är på väg!

Is överallt på gården, tur att jag har broddar under skorna och ändå har jag halkat omkull en gång!  ajaj!!

"Mökrets furste" regerar över Piteå...  

Det är ju synd för barnbarnen när dom kommer opp från Stockholm och inte får bygga snögrotta och busa i snön,

slädtur med lilla ponnyn "Advokat" blir ju oxå bara en önskedröm om det inte börjar komma vitt från himlen snart!

Det är ju ändå tur att det är fruset i marken för annars skulle ju hästhagarna vara fulla i lera för det regnar ju mellan varven...både igår och idag har det kommit regn!  

Det är då tur att stona och fölen har en stor hage där det inte är is .


Har kört både Kexet och Lilly idag och jag måste säja att bägge känns kanonfina   ! Hoppade över körningen igår för då var det nästan stormvarning!

Nej nu ska jag gå och kolla ifall Rollo   vill komma in och sedan är det sovdags...  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards