Älvbacka

Alla inlägg under april 2013

Av Yvonne - 29 april 2013 19:49

  Han glider in på gården i kvällsskymningen, inte ens hundarna reagerar som annars skäller om det så går en person på landsvägen!

Jag har sagt det förr och säjer det igen att han är "superbäst" våran "hovis" David   ,på morron när  jag kommer ut i stallet ligger där en ihopsopad hög med  bitar från hovarna som visar att han har varit där...

Nu är Bolfaxa och Kexet omskodda med "sommarskor"!

Is och snö borta ur hagarna MEN nu är det lervällingen som reagerar där, "skogshagen" håller stilen någotsånär

det går iallafall att ha hästar där, men de andra hagarna är vedervärdiga så nu har jag fixat till hagarna på framsidan och där går Moe och Kompis i den ena och Bolfaxa och Kexet i den andra och så har jag tagit fram vattenbunkar och badkaret, fyllt vatten åt pållarna  fast dom dricker inte särskilt mycket än så länge...det är väl för

dåligt väder och då är behovet inte så stort kantänkas...vänta bara tills solen  och värmen kommer!


Har varit ut på bygden och ridit med Moe både lördag och idag, härligt man känner sig väldigt fri efter allt snöpulsande! I lördags red jag Kattmyran och "gamla axeljonnson", Kattmyran var fri från snö men den andra vägen var det ganska mycket snö kvar på sisådär en tretti centimeter och där fick Moe jobba på i trav...idag red jag opp till Knöppel och samma där bitvis med snötäcke speciellt när det gick uppför.

Det har huggits bort skog oppe vid tjärnen och det såg lite tomt ut, man blir faktiskt lite lessen för det vackra försvinner...  


All snö i hönsgården är borta och idag gjorde jag "valborgsfint" i hönshuset, Rune tar ju över hönsskötseln första maj! Faktum är att i morse när jag var klar i stallet så glömde jag bort hönsen och gick in för att fika...shit oxå

tänkte jag när jag satt med tekoppen   i handen!

När jag sen kom dit så var Rune där och hämtade sina ägg från gårdagen och han hade öppnat åt  dom så att det

var fritt att promenera ut och det passade bra för då bytte jag spån i både redena och på golvet så nu luktar det gott därinne.  


Få se ifall det blir Vitsand imorron, ska visst bli dåligt väder enligt "vädergudarna"??? Kicki ville komma och köra Knekten tillsammans med Kexet och det vore jättekul att få träffa dom.!  

Och bra för Kexet att få en sparringkompis!








Av Yvonne - 25 april 2013 20:33

Idag har vi varit på Vitsandsvalen två gånger!

Först var vi dit med Bolfaxa och Kexet , båda såg fina ut fast det verkade som att tjejerna pratat ihop sig för båda hade en kortare galopp i stallsvängen. Faxan var utan bakskor, men jag tror inte att det var anledningen till galoppen?


Grans travintresserade tjejer var där och körde på banan...        !


När vi kom hem igen så bestämde vi att fara och se var Moe står och ifall han  är nå tänd på att springa?

Och det var han verkligen, inga problem janne satt bara och höll så att han inte skulle dra iväg i tävlingstempo!

Ett snabbjobb till så tror jag att han är i gode bra tävlingsform "om huvudet hänger med"...vinterns snöpulsning

har iallafall givit bra kondis. Andningen var snabbt nere efter avslutade heat!  

Nu återstår att se ifall det blir start och vad det blir för kusk isåfall??? Tjej eller....ja Janne ska väl ha ett ord med oxå?


Hann med att tömköra lilltjejen igår och hon är duktig, men lite vassare än storasyrran utan att för den skull vara

besvärlig.

Snön börjar att försvinna så det är inte omöjligt att vi har riktig barmark till första maj!  


Igårkväll när jag var och nattade hönsen så fick Pontus ett ryck och "tuppade" till sig och flög rakt i benet på mej!

Jag skulle precis slänga ut lite vårgårdaris på golvet och dängde påsen i skallen på honom och då stack han och

idag var han på sin vakt och kom inte nära.

Jag vet ju att det är inte nån idé att klippa till en tupp när han är tuff för det blir ju egentligen bara att man utamanar honom, men det en snabb reaktion när han flög i mitt ben...nu har jag varnat honom att gör han om det då blir det att bli fångad och sitta i famnen ett tag OCH det gillar han INTE så vi får se vad han väljer tupprackar´n! 

Av Yvonne - 23 april 2013 21:28

 

Visst är det maffigt??

Av Yvonne - 22 april 2013 20:49

Ajajaj! stackars min lilltå  igårkväll när jag tog in "skogshästarna" blev jag trampad av MjölnerStilig!

Leder alltid henne och de andra går lösa , nu blev det så att jag stannade till för det är riktigt lerigt bitvis och då steg Stilig rakt på min lilltå och tryckte till ordentligt...det var ju inte hennes fel fast nog kom det ett par rediga svordomar

gick ju inte att undvika för ont gjorde det  !!!

Därför har jag inte kunnat tömköra igår och idag, men ridningen och körningen har gått bra.

Bolfaxa var riktigt på tårna idag, egentligen skulle hon inte ha nån ledig dag för hon är som bäst när hon får röra på sig.

Efter ledighet är hon väldigt på och vill hålla ett tufft tempo, då finns det inget som heter "lunka".  

Moe och jag har flyttat träningen till "Rolfs backe" där det fortfarande ligger snö kvar, till veckan ska  han få sig ett

snabbjobb det blir det första sedan han startade sista gången förra året och så kanske det blir en start i maj?

Finns ett lämpligt lopp då med lika start och strax över miljonen.

Han kanske kan vara sugen nu när han sluppit vara i vagn på så länge...hoppet är väl inte så stort, men ett sista

försök är ju inte att förakta.


Fick en tävlingsbild på Juna från gårdagens seger i maraton, kommer i bloggen när Josse har tid.

Av Yvonne - 21 april 2013 22:44

Fick nyss ett mejl ifrån Göteborg med den glada nyheten att Juna och Camilla vann maratontävlingen på Flyinge idag,

de slog bland annat två landslagskuskar varav den ena har tävlat i VM    

Camilla säjer oxå att Juna är snabb som en vessla och nuddar knappt marken med hovarna, nu blir det att träna på dressyren  poängterar hon oxå...Junas favoritgrenar är där det går undan!   

    gonatt...  

Av Yvonne - 21 april 2013 17:02

Camilla som äger Juna har skickat lite uppdatering om Juna. De har varit på årets första tävling! I dressyren satte nervostiteten lite käppar i hjulet, men i precisionskörningen gick det betydligt bättre då Juna fick springa på, och de vann överlägset! 

 


Camilla skickade också en bild på Fredrik Persson som hjälper Camilla med Juna. Visst ser det läckert ut??


 

Kolla vilken skillnad det är, där finns det inte ett spår av snö, bara gräs överallt!

Av Yvonne - 19 april 2013 21:51

riktiga orkanvindar mellan varven, men snön far illa och det är ju positivt...efter fikat på morron for vi till ICA och handlade inför helgen, handlar två dagar i veckan i regel onsdag och fredag beroende hur mycket mjölk som finns kvar.


När vi handlat for vi opp i Åströms där stallLenas mor och far bor och där Lena har stallet och hämtade en höbal,

hon är så bussig så jag får torrhö av henne till mina kaniner för som jag nog nämnt tidigare så är rundbalshöet för kraftigt för kaninerna.

Både stallLena och hennes kille Stefan var där och vi blev inbjudna på fika...

 Lenas äldre son dök oxå opp... tror att det var däckbyten på gång.

Vi hade en myckte trevlig stund vid fikabordet och Maggan (Lenas mor) är alltid så fiffig  med "fikat" = kaffebröd på

pitmål, förra året när jag var dit och kollade nystallet då blev det oxå fika och jag blev bjuden på macka med falukorv, gurka 

med majonnäs på ! det var en häftig smakupplevelse och denna gång  blev det goda bullar och kex med ost och en clementinklyfta på "tänk vad lite det behövs för att göra vardagen till en fest va" och smaskigt var det!  


Red Moe på eftermiddan och rakbanan har börjat torka opp riktigt bra, tog av broddarna fram på pållen och igår tog jag av broddarna fram på Storstjärna. Janne tog av broddarna på Bolfaxa och Kexet innan vi for på Vitsand, men

bara fram...imorron ska jag ta bort brodden på samtliga hästar även bak för nu klarar dom sig utan.

Tyvärr går det inte att ta bort broddarna bak på Moe för dom är runda, men det är kortbrodd så det gör inte så mycket och snart är det ju dax för omskoning igen.

Hörde att på lördag börjar 2åringsserien på Vitsand, men Storstjärna är inte riktigt klar än för den bataljen så hon

får hänga på lite senare.


Nu har Lillbrun fått smak på socker och det syns hur han njuter när han slurpar i sig sötsaken! Hans andra passion är varmt vatten, när man kommer med hinken så börjar han" tomdricka " och det är snabbt han får i sig en hink med vatten!, annars har han ju vattenkopp.  


Vinden har mojnat så u hoppas jag att det blir en fin dag imorron.



                                       DAGENS CITAT I PALTBLADET


          Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv...  

Av Yvonne - 18 april 2013 19:14

Var ju tänkt att vi skulle fara till Vitsand imorron "fredag" med Kexet och Bolfaxa, men det var så fint väder på morron så vi drog en rövare och for iväg när stallet var klart!  

Det var mycket rörelse på travovalen för ovanlighetens skull, i regel är vi ensamma där på vardagarna...kul träffa travkompisar och så var det ungdomar från Grans Naturbruksskola där och "träningskörde" på banan, dom har ju även trav på schemat med Thomas Worrsjö som lärare.


Det hade börjat mulna litet när vi kom dit, men med turen på våran sida så var vi nästan klara när det började droppa så smått!  

Både Bolfaxa och Kexet var jättejättefina! Kexet som bara är tre år ser kanonfin ut, kan nog bli en riktig travare av henne minsann!

När vi kom hem så småregnade det, men inte mer än att hästarna fick vara ute resten av dagen förutom Kexet och Faxan som var duschade så det blev lunchkäk i boxarna för dom två.

Jag rengjorde hästfinkan, putsade seldonen (skönt med fräscha grejer nästa gång vi ska iväg), la in kvällsfoder i boxarna in och fikade och gick sedan och kvällspysslade hos hönsen, sen var det dax att plocka in pållarna och då kom Janne ut och sa att vi var bjudna att komma och äta hos min mamma.

Gott (köttfärslimpa med sås och potatis) skönt slippa laga mat !  


Regnet öser ner, vilken tur vi hade, vem vet hur det är imorron?

Nu ska jag kolla hur det går för Lule Hockey!  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards