Älvbacka

Alla inlägg under januari 2010

Av Yvonne - 31 januari 2010 20:37

vad gör jag för fel, nu blev det två " FEST "??????????????

Av Yvonne - 31 januari 2010 19:20

Igårkväll (lördag) var jag, Janne och doktor Stina på Italensk afton i skolan här i byn!

Eftersom det inte ryms mer än 60 personer i lokalen där man äter så var det en

del som inte fick vara med om denna trevliga afton med god Italensk mat!

Maten stod en äkta italienare för (med god hjälp av duktiga bybor) som är inflyttad sen några år i våran by.

Fråga mej inte HUR många år för åren bara drar iväg så det blir aldrig rätt!

När jag och Janne var klara med sysslorna härhemma  åkte vi och hämtade Stina

och så bar det av till Lakaforsskolan.

Den första vi mötte när vi kom in i matsalen var våran "gamla" stalltjej Ulrika och

hennes Peter, mycket trevlig kille!

Vi slog oss ner vid deras bord efter att ha presenterat Stina och efter en stund  dök byns suveräne konstnär opp i lokalen och eftersom det fanns en ledig stol vid vårt bord så erbjöd vi honom att sitta med oss och det blev en lyckad "sammanslagning"

Det blev en mycket trevlig kväll,Stina är ju oxå "konstnär" även om hon inte kommit lika långt som MatsÅke, men dom har mycket att tala om genom sitt gemensamma intresse!


Maten då?

Jo menyn bestod av: ANTIPASTO= förrätt med några olika bruschette med diverse tillbehör.

PRIMO=varmrätt pasta ripiea (färsk fylld pasta) med skirat smör och salvia.

SECONDO= andra varmrätt filetto alle erbe (örtstekt fläskfile´) med  melanzanealla pargigiana(aubergin gratäng).

DOLCE= efterrätt semifreddo all´amaretto (glassbakelse med amarettolikör).

Och till maten serverades vin, öl eller läsk, Jag och Stina valde italienskt vin medan Janne drack läsk (han var ju chaffis) fast han dricker inte i vanliga fall heller!

Det blev ganska "högt" i tak mot slutet, vi hade jättetrevligt och eftersom Stina hade jour söndag så bröt vi opp lite tidigare och det kändes lagom för mej oxå

för söndan är ju ingen vilodag när man har djur!

Ett Varmt Tack till: Lakafors/Pålmarks byaförening det var första men inte sista

gången vi möter opp på fest!

Ojsan! inget "hästsnack" så jag får väl avsluta med att idag har det varit lugnt på gården, endast Fixan har varit ut på motionstur med Josse!

Janne har plogat snö, det bara ökar även i Pitebygden kommer der bara mer och mer och.....Sofia!

Imorron tar jag ledigt från hönsskötseln en månad framåt och Fixgnisten startar i Boden, jag behöver inte följa med sa Janne fast jag vill väldigt gärna.

Vet bara inte om det går att få nån som fodrar kväll och tar ut hundarna en kiss-

sväng för jag vill inte ta med Vilja på travet nu när det är vinter!

Det ska visst bli kallt oxå!! 

Av Yvonne - 31 januari 2010 19:20

Igårkväll (lördag) var jag, Janne och doktor Stina på Italensk afton i skolan här i byn!

Eftersom det inte ryms mer än 60 personer i lokalen där man äter så var det en

del som inte fick vara med om denna trevliga afton med god Italensk mat!

Maten stod en äkta italienare för (med god hjälp av duktiga bybor) som är inflyttad sen några år i våran by.

Fråga mej inte HUR många år för åren bara drar iväg så det blir aldrig rätt!

När jag och Janne var klara med sysslorna härhemma  åkte vi och hämtade Stina

och så bar det av till Lakaforsskolan.

Den första vi mötte när vi kom in i matsalen var våran "gamla" stalltjej Ulrika och

hennes Peter, mycket trevlig kille!

Vi slog oss ner vid deras bord efter att ha presenterat Stina och efter en stund  dök byns suveräne konstnär opp i lokalen och eftersom det fanns en ledig stol vid vårt bord så erbjöd vi honom att sitta med oss och det blev en lyckad "sammanslagning"

Det blev en mycket trevlig kväll,Stina är ju oxå "konstnär" även om hon inte kommit lika långt som MatsÅke, men dom har mycket att tala om genom sitt gemensamma intresse!


Maten då?

Jo menyn bestod av: ANTIPASTO= förrätt med några olika bruschette med diverse tillbehör.

PRIMO=varmrätt pasta ripiea (färsk fylld pasta) med skirat smör och salvia.

SECONDO= andra varmrätt filetto alle erbe (örtstekt fläskfile´) med  melanzanealla pargigiana(aubergin gratäng).

DOLCE= efterrätt semifreddo all´amaretto (glassbakelse med amarettolikör).

Och till maten serverades vin, öl eller läsk, Jag och Stina valde italienskt vin medan Janne drack läsk (han var ju chaffis) fast han dricker inte i vanliga fall heller!

Det blev ganska "högt" i tak mot slutet, vi hade jättetrevligt och eftersom Stina hade jour söndag så bröt vi opp lite tidigare och det kändes lagom för mej oxå

för söndan är ju ingen vilodag när man har djur!

Ett Varmt Tack till: Lakafors/Pålmarks byaförening det var första men inte sista

gången vi möter opp på fest!

Ojsan! inget "hästsnack" så jag får väl avsluta med att idag har det varit lugnt på gården, endast Fixan har varit ut på motionstur med Josse!

Janne har plogat snö, det bara ökar även i Pitebygden kommer der bara mer och mer och.....Sofia!

Imorron tar jag ledigt från hönsskötseln en månad framåt och Fixgnisten startar i Boden, jag behöver inte följa med sa Janne fast jag vill väldigt gärna.

Vet bara inte om det går att få nån som fodrar kväll och tar ut hundarna en kiss-

sväng för jag vill inte ta med Vilja på travet nu när det är vinter!

Det ska visst bli kallt oxå!! 

Av Yvonne - 29 januari 2010 22:58

Tjugotre minus på morron när vi gick ut i stallet, efter utfodring och mockning

var hästarna jättesugna på att få gå ut i hagarna och rasa runt ett tag efter att

dom har fått stå inne i två dar (alla utom hingstarna) och Moe som jag ridit !

Janne körde Fixgnisten igår (han startar ju på måndag) och Josse red Fixan!


Det var glada pållar med mycket spring i benen och fast Moe fått röra på sig bägge dagarna så hade han MEST spring i benen och det började redan inne på stallgången, hela hästen är som en tidsinställd bomb mellan varven och han kutar omkring som en kalv som är på grönbete för första gången !

Temperaturen gick opp till 20minus så vi bestämde oss för att köra ett snabbjobb med Fixan och Gnisten, frös endast om tummarna.

Vi körde sex snabba intervaller på rakbanan med allerta hästar, doktor Stina var ute och red Kungen och hade med sig Viljas pappa Karu.

Vi möttes på rakbanan efter först vändan och Kungen var alldeles vit av rimfrost och lilla Karu hade fått en riktig "rimfrostmustasch"!

Kungen såg ut som en riktig "tomtehäst"!

Jag är så glad att Stina har fastnat för Kungen, han behöver få nån som gillar att rida honom. Hon har ju ridit både Fixan Och Gnisten, men Kungen har hon tagit

till sitt hjärta! Minns inte riktigt hur hon beskrev honom, men jag tror att hon liknade honom vid en lastbil och en ballerina! Klura ut det ni!!??

Janne körde ett lugnt pass med Bolfaxa medan jag stack iväg med Moe och gav honom fyra intervall och det kändes jättebra och jag frös ingenting.

Men idag kunde jag dra in luft genom näsan och då fastnade dom ihop, har du lyckats med det i vinter Sofia?

 Ringde till veterinärstationen Gran idag och beställde två vaccinationer, Vilja och Storvinna skulle ha sin andra spruta och framåt eftermiddan kom veten , en ny bekantskap för oss = en go´och glad skånepåg!

Vilja blev jätteförtjust i honom och när han skulle ge henne sprutan så höll hon på att nästan lägga omkull honom på stallgången oh han fick många hundpussar,

Molly ville inte komma ini stallet fast egentligen så har hon inget emot veterinärer.

Vinna fick sin spruta och stelkramp oxå.

Ikväll hälsade Vilja på hos våra underbara grannar, När jag skulle lämna dagens skörd av ägg så smet Vilja in och snabbt var även Molly inne i köket och fram

till skafferiet. Hon vet minsann vad som vankas där (kakor)!

Vilja fick sig oxå en kaka så det dröjer nog inte länge förrän familjen Andersson har två hundar som sitter på bron och suktar efter gosaker!

Vilja är duktig och kan sitta fint och lyder "ganska" bra när jag säjer stanna!


Temometern står nu på 23 minus, hoppas att det inte är lika kallt imorron för

Janne, jag och Stina ska på "italiensk afton" här ibyn imorronkväll!


Av Yvonne - 27 januari 2010 19:01

Snö och blåst på morron! inge kallt, skönt!

Av någon anledning gick Janne ut i stallet direkt på morron ostället för att hämta tidningen och sätta på kaffet!

Måntro att det var Vilja som avgjorde?

Jag steg opp kl. 6.00 och kom ut i stallet när Janne fodrat klart, hälsade på en glad valp. Molly stannade inne på soffan tyckte väl som vanligt att det var för tidigt att stiga opp!

När Janne gått in började jag mocka, vi bestämde att hästarna skulle få en vilodag i sina boxar p.g.a vädret. När jag mockat färdigt och lagt in spån där det behövdes släppte jag iallafall ut unghingstarna vilket är behövligt, dom måste få rasa utav sig oavsett väder eller kyla. Några timmars brottningsmatcher i hagen

och sedan är dom belåtna, dessutom blir det nog så häftigt när man släpper ut dom efter en dag inne i boxarna.

Vilja är med i stallet och hon börjar fungera bra och har koll på var hon ska vara ,

det är bara när hästarna står på gången som hon inte får vara lös, då är det sel-

kammaren som gäller ännu så länge.

Det är en grind för dörren såhon ser hela tiden vad som händer och när hon är trött sover  hon i en låda i skåpet på sitt skinn. Platsen har hon själv sökt opp

istället för hundkorgen, hon sover väldigt gott i stallet!

Efter morronfikat blev jag sugen på en ridtur trots vädret så Moe och jag tog en sväng i naturen och nog hittar han för det mesta på nån anledning att svamla!

När jag skulle kliva opp i sadeln så stod en av vagnarna för nära "uppsittningspallen" och när jag skulle flytta vagnen med ena handen och tyglarna

i den andra då passade det inte pållen så han kastade sig bakåt varpå jag fick åka en bit på ändan i snön. Han lugnade ner sig och han fick sig en utskällning innan

vi kom iväg!

Blev en skön ridtur i snöyran, han fick lufsa på ända opp i Råbacken lagom

svettig när vi kom hem.

I övrigt har jag skottat hästskit fyra gånger idag och för att inte tala om hur mycket kalvarna skiter nu!

På eftermiddan kom Ina och Torgny förbi och bekantade sig med Vikja, dom tyckte hon var söt.

Bestämde att vi skulle åka till dom ikväll och titta på "Järvsöfaksfilmen", men vi

slutade ut det för snön driver igen uppfarten hela tiden och då hade det blivit svårt att ta sig opp på gården!

Ja så har även denna dag gått!

Tack Sofia för dina goa ord, och när jag får klart ifrån Lasse ska jag berätta vad hans nästa föl ska heta! STORVINNA har man vant sig med nu!

Rapptösens föl skulle jag vilja döpa till SAREK, tycker det är fint och Norrlandsklingande! Beror väl vad det blir för kön på fölet förståss, kanske passa bäst på en hingst? Och man vet ju inte om namnet är ledigt förståss?

Och Carina, längtar efter när vi får träffas, var något av hjulen användbart?


Ja du Lena , det blir längre mellan gångerna ni kommer på besök fast ni har ju längre att fara nu när ni blivit stadsbor.

Jag lovar dej att du ska ALDRIG behöva rida på Moe!

Ska se Robinson ikväll, tror att "lärarinnan" vinner vad hon nu hette?

Av Yvonne - 25 januari 2010 19:53

...jag har! Ina har spelat in filmen om Järvsöfaks, du är en pärla Ina!

Tack för erbjudandet, jag nappar direkt! Ringer!


Den här morron var som alla andra mornar förutom att Janne tog ut Vilja

innan han hämtade tidningen (PT) i brevlådan. Var lite problem att få in henne igen tyckte han.

Vilja försökte få med Molly , men hon vägrade! Hon är inte så pigg på att gå ut i

ottan! Fast när Moa är på gång då står hon beredd vid dörren för det mesta.

Steg opp 5.30, valpen under armen och en snabb promenad till stallet där man

alltid blir välkomnad  med längtansfulla gnäggningar så fort man öppnar dörren.

Ja det är väl inte mej fyrfotingarna längtar efter det är ju käket förståss!

Det är ytterst sällan som pållarna fortfarande ligger när man kommer på morrron,

men det händer!

Janne for ut tidigt och drögade Kungen medan jag gjorde klart i stallet och sen

skötte om hönsen.

Hundarna Molly, Moa och Vilja lekte hela morronen. Molly får lite avlastning när

Moa kommer! Till och med katterna har börjat leka med Vilja och Rollo han är inte

bangen utan hoppar på henne och håller henne i ett stadigt grepp.


När vi morronfikat körde vi Fixsola och Fixgnisten tillsammans, nu har Janne plogat ända opp till Kopparnäslanga en tur på 1,7mil fram och tillbaka!

Det är helt underbart att få vara i skogen på härliga skogsvägar!

Red sen Moe samma tur, på hemvägen mötte vi Modin och Janne.

Det hade blivit ganska mörkt, Modin var jätteduktig (han är ju dock bara två år!)

När vi Jag och Moe skulle passera "ekipaget" så gjorde Moe ett riktigt "lappkast"

när vi precis var jämnsides, men Modin stod bara lugnt och tittade.

Han tänkte nog "vicken knäppgök!"

Ja se Moe, han blir aldrig  som andra hästar, när vi kom till skogsbilvägen fick han fria tyglar och han är för jäkligt travsäker man skulle ha varit yngre då skulle jag ha startat honom i monte´!

När jag låter honom springa så där fort brukar jag fundera: tänk om han skulle

se nåt som inte passar då är jag illa till!?


Bolfaxa får nu en cortisonkur, det tog lite tid innan vi fick medicinen.

När kuren är klar är det bara att börja träna för fullt igen!


Det talas om mera snö en 20 cm, hur man än funderar så nog kommer snön antingen man vill eller inte.

Vi har jättefina unghästar, både Juna och Modin har börjat tända till och Trolle

han visar redan att han blir en riktig travare och Bolfaxa har oxå visat fina takter!

Storvinna blir en "stilig" tjej och hon blir nog i storlek som sin mor, hon är

långbent med ett fint litet huvud  med kloka ögon och hon är väldigt förståndig!

Ni skulle bara veta vad Lasse ska döpa nästa föl till ???!!! OJ OJ OJ !


                             HA EN SKÖN KVÄLL!

Av Yvonne - 24 januari 2010 18:09

Har gjort illa mej i ringfingret på vänsterhanden!

När jag skulle ta in hingstarna så kopplade jag fast grimskaften i deras grimmor,

Men jag glömde att Janne har gjort en anordning med fyra "stoppar" som gör att dom inte kan dra loss "leden" grinden för att nu funkar inte strömmen och då är det risk att dom får loss leden.

När jag fixade med stopparna så gjorde Trolle ett ryck och jag fastnade med fingret mot brädan och grimskaftet, ja så det kan bli!

Ont gjorde det och jag trodde först att jag brutit fingret, men så farligt blev det inte tack och lov, en rejäl svullnad har jag fått och fingret går inte att böja.

Kundeinte ge hö så det fick Janne göra efter det han sett travet på Tv.


Igår lördag kom Sofie och hade med sig en barndomskompis "Eva" och dom for ut och red Fixan och Gnisten en sväng, sen tömkörde dom Vinna.

Jag hade tänkt rida lite intervall med Moe, men det blev snöpulsning istället.

Övriga pållar fick sina träningspass.

Doktor Stina kom framemot eftermiddan och pysslade om sin häst Emmy, såg att

hon var lessen och att hon bara hade med sig Karu = Viljas pappa?

Det visade sig att hon varit tvungen att ta det tunga beslutet och låta Viljas mor

Ebba sluta sina dagar. Ebba hade haft en svår uppväxt  första tiden i sitt liv och det hade satt djupa sår i hennes hundsjäl!

Tänk vad människan kan vara grym!

Ebba var en go och glad hund, men med mycket ångest i bagaget.

Hennes lycka var ändå att hon fick vara Stinas vovve  där hon fick kärlek och

mycket  förståelse av en tjej som verkligen älskade henne!

 Idag har både Lena, Stina och Josse varit och ridit sina favvohästar= Gnisten ,

Kungen och Fixan. Småtjejerna har skött om Touch och Kompis, ja tjejerna heter förståss Moa och Linn.

Söta brudar!


Red intervall idag med Moe, lätta pass så här i början!

Missade filmen om Järvsöfaks, men den kanske visas i repris?

Av Yvonne - 22 januari 2010 23:45

Du funderar över drögträning el. tungträning som man oxå kallar det Sofia.

Tror inte att man ska utöva det före 3årsåldern och det är ju individuellt vilka

hästar som man ska använda den sorts träning på.

Nuförtiden verkar det inte som att det är så många som drögar sina hästar.

Vi har en stor tung pålle, ÄlvbackaKungen som mår bra av drögning annars  är det ingen fler som drar däck just nu.

Det är ju ett bra alternativ när backen frusit innan snön kommit för att spara benen på hästarna och drögar man en 3åring så ska man nog ta det med måtta.

Förr var Janne mycket för att dröga hästarna, men det har avtagit med åren och kallbloden har ju blivit allt lättare i typen, men nog kan det vara ett bra komplement.


Ja så var det travet då, det gick väl sisådär!

Iallafall var vi nöjda med hästarna även om en vinst hade suttit bra!

Både Fixgnisten och Fixsola skötte sig även om inte "storformen" har infunnit sig

ännu!

Gnisten såg kanonfin ut och gick så småningom opp i ledningen, stumnade till på upploppet sa Roger.

Frågade om han kanske skulle ha väntat med att gå framåt och det höll han med om, men han tyckte att han kändes så fin på bortre långsidan så han körde!

Nåja, hästen såg fin ut och kusken var belåten med honom so what?

Det blir fler lopp och formen bättre så nu ser vi framåt!

Gnisten gick 33,5 och det var bara sju hästar i loppet så sjätteplatsen gav inga pengar.

Fixsola blev femma på 32,4 och fick sig en slant och hon såg oxå väldigt bra ut,

Norberg sa att hon kortade steget lite på slutet så hon blev väl lite trött gumman.


Sofie kom till travet och hjälpte till, det var kul! Hon tog hand om Fixan!

Sofie, det var ju hon jag nämnde tidigare och hennes för och efternamn stavas

Sofie Martikkala sådär nu blev det rätt bokstaverat!

Tjorvade till det tidigare.


Det blir sent att blogga, hann inte när jagkom hem från travet!

Har ju lilla bebisen med fyra ben att ta hand om och så måste ju storvoffsingen få sin beskärda del av kärlek oxå så det är fullt opp minsann!

Och för att inte tala om Rollo (katten) som vill ha mycket uppmärksamhet.

Nu har han iallafall sällat sig till "sällskapet" som går ut på kvällpromenad, undrar om det är många som har en katt som går på "hundpromenad"?

Ska börja ta sparken så han får åka för han har ju sin låda på sparken.

Igår när han satt i trappen kom lilla Vilja och började busa med honom och han accepter det mesta, men inte allt . Hon började skälla och då la han resolut tassen på hennes huvud och bet fast i halsskinnet på henne och hon blev alldeles stilla och sa inte ett ljud.

När Rollo släppte taget smög hon lugnt iväg in i köket, tänk vad djuren är

fantastiska!

Annars är träningen i full gång och unghästarna förkovrar sig dag för dag, en

som redan har börjat visa att han blir en travare är Edets Trolle, ja dom andra är oxå duktiga!


När vi kom hem från travet var allt klart i stallet, Josse och doktor Stina tog kvällsjouren! Det är skönt att komma hem och bara behöva ställa in hästarna i sina boxar och plocka in grejerna!

Imorron ger jag nog Moe lite intervalljobb!

Gonatt!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards