Älvbacka

Alla inlägg under mars 2010

Av Yvonne - 31 mars 2010 19:20

ska Janne hämta Emelie och Martin på flyget, ska bli så kul att ha dom här om än

bara i fem dagar!

Idag har pållarna haft en hagdag utom Juna, Bolfaxa och Kungen.

När Janne hämtat traktorn i Holmträsk körde han Juna och Faxan och doktor Stina tog ut Kungen på en ridtur i det vackra kvällsvädret, tänk vad ljust det är  nu på

kvällskvisten.

Traktorn blev inte lagad för "grejen" hade inte kommit, men kommer den imoron så skulle mekarn komma ner och fixa det! Ja traktorn är oumbärlig när man bor på en gård med djur!

Det är ena lyftarmen till skopan som är paj!

Har fixar lite hos hönsen grannen Rune tar ju över imorron då min månad är slut.

Jag har börjat att skotta ut ett par säckar spån om dan, är enklare än att ta ut allt på en gång. Jag tror att hönsen längtar efter att få ny spån på golvet!


Vilja har varit ute hela dan själv, hon börjar bli så duktig och är även med i stallet

nu och kan vara kring hästarna. Man behöver inte vakta henne varenda minut,

hon gör sina lovar, men kommer in i stallet då och då för att kolla läget.

Molly tycker nog att det är skönt att inte ha henne hängande i svansen hela tiden.

Grannen har inte fått bort isproppen än och är fortfarande utan vatten, hoppas

att det fixar sig imorron!

IWAB har varit på plats och  kommer tillbaka imorron och då kanske det blir att dom måste skotta fram våran brunn och gå in den vägen för att komma åt isproppen. Det är inkört en slang i röret, sextio meter  sen blev det stopp!


Igår körde vi som vanligt intervall och hästarna känns kanon fina, ja jag skrev ju

igår att Fixsola startar den femte i Boden och den 12 är det start för både

Fixsola, Fixgnisten och Moe i Boden, ja det heter ju Peabtravet numera!

Fixan är enda "tjejen" i loppet den femte!


Är det nån som ska till Blåkulla imorron? Inte jag iallafall! Vi hörs!

Av Yvonne - 29 mars 2010 21:21

Nu har jag påskstädat, skurade toan ikväll, Janne fick göra plättar.

Fast det är inte helt lätt att få ha det fint när man har två hundar och en katt

som har fritt spelrum i hela huset!

Och själv drar man in både spån och hö mellan varven, nåja det är ju okey ett tag.

Har inte städmani och jag har en kompis som brukar säja: har man dammråttor

i hörnen så är det bevis på att man har gjort något som är roligare!

Imorse for Janne iväg med traktorn för reparation, han fick skjuts hem av sin kompis Tage som bor i Backträsk.

Första fölet är fött ikväll, ägare Peter (gammal stallgrabb), det blev ett stoföl!

Mamman heter Roterna. Peter håller på att etablera sig i Heden (Boden) där han byggt stall och huset är på gång, en driftig kille!


Snöpulsade med Moe då Janne inte hann med att snöröja mer än gården rakbanan och travbanan. Småhingstarna fick sig oxå en tur i otrampad snö.


Grannen har problem med vatten, först blev det stopp i avloppet och sen har vattnet frusit, med kommungubbarna kommer imorron så hoppas att det rättar

till sig. För ett antal år sedan frös det hos dom oh då frös det för oss i stallet

och det var inte roligt! Vi vattnade 18 hästar för hand och det gick inte att tina

opp där det frusit (vi och grannen har gemensamt vatten), ända till midsommar fick vi vattna för hand inte förrän då släppte isproppen!

Men allt går, som tur var fick vi låna en stor cistern av Torgny och vi fyllde den med hjälp av en slang dragen från huset. fÖrsta tiden fyllde vi gamla mjölkflaskor

som vi drog på sparken. När vattnet kom tillbaka tyckte vi att det blev väldigt lite att göra! Jojo inte skulle man önska att att det hände igen, men ingen fara sa

rörmockarn som var här idag!

Den femte april ska Fixsola starta med Janne Norberg i jollen!

Av Yvonne - 28 mars 2010 19:52

Och så fick man stiga opp en timme tidigare denna morron!

Janne gick ut och fodrade i stallet och jag gick en sväng med hundarna, skitjobbigt massor med snö cirka 20- 30 centimeter har det snöat och det har snöat hela dan!

När Janne fodrat tog han ut traktorn och började snöröja på gården, jag gick till stallet när jag rastat hundarna (är väldigt noga med att gå med dom morron och kväll) för att dom inte ska lära sig skita på gården och det funkar bra!

När jag nästat mockat hela stallet kom Janne, traktorn hade pajat ja inte helt,

ena lyftarmen läckte olja så det blev iallafall skottat på gården.

Han har beställt  en (grej) och imorron far han med traktorn till Holmträsk och

Jonas Berglund ska fixa till felet.


Och när stallet var klart tyckte Janne att hästarna skulle vara inne idag!?

Gick till hönsen och mornade dom och när jag och hundarna kom in sa Janne att slaktarn hade ringt och sagt att köttet var klart för hämtning och Janne for iväg.

När jag fikat hade snöandet lugnat ner sig lite grann och då bestämde jag mig för att släppa ut hästarna.

StallLena och Josse kom för det var idag det var Distansritt i Norrfjärden  och

när dom var iväg började jag med utsläppet och när jag hade fyra kvar kom doktor Stina och hjälpte till, sedan for hon ut och red Kungen.

Mockade en gång till, la in spån till alla  och mat till Gnisten och Fixan som var på tävlingen. Det var lagtävling och tjejerna kom tvåa!


Janne kom hem med köttet när jag nästan var klar med stallsysslorna styckat och klart för inpackning!

Det tog mej ett par timmar att paketera och dela stora bitar, Janne har ju sitt

skadade finger så han kunde inte vara i den hanteringen, men bra kvinna reder sig själv som man brukar säja hihi!!

Han fick bära ut till frysen istället som vi har i bagarstugan.

Var klar kring 16.00, gick till hönsen och sedan vidare till stallet och la in kvällsmaten.

Janne dök opp efter ett tag och vi hjälptes åt att ta in pållarna, det var skönt att ha haft dom ute annars har jag fått skotta skit hela dagen !

Täckena var lite blöta , men dom hinner torka över natten.

Bolfaxa såg pigg och frisk ut, hon var dålig på morron (magen).

Ville bara ligga och till sist rullade hon fast, la en longerlina runt benen för att dra henne runt. Inte så lätt , s-Lena hjälpte mej  och vi fick henne på rygg, men hon hjälpte inte till nåt själv så jag bad Josse hämta Janne fast det löste sig, la om

linan och vi fick henne en bit från väggen och då kom hon opp och när Janne kom stod hon opp!

Janne for som sagt och hämtade köttet och tjejerna for på distansritten och när jag varit in och fått mej lite i magen tänkte jag gå ut en sväng med Bolfaxa innan

jag släppte ut hästarna, men hon såg helt frisk ut och var pigg i ögonen så

jag slapp snöpulsning tack och lov!

Hon har fått såna här symptomer några gånger tidigare och det har hjälpt när vi varit ut och gått!

Hon mår ialafall utmärkt nu!


Apropå Kött och så här, håller med dej Sofia jag tror inte att jag heller skulle kunna leva utan kött! Det är gott!

Våran dotter och hennes familj är vegetarianer och när dom är här på besök äter vi en hel del vegetariskt och det är jättegott så visst skulle man klara sig utan kött, men men! Jag kan avslöja att jag tycker även om att käka rått kött och rå köttfärs, inte nu i mängder förståss!

Och stackars Marie, lilla gumman har du verkligen aldrig ätit oxkött? Fläsk då?

Ja det var en kort visit du och pappa gjorde, trodde du skulle komma in i stallet

när jag och Moe kom hem?

Visst är unghingstarna fina! Och du, du vet att du alltid är välkommen när det passar! Måste vara kul att ha en händig pappa, tur att han kunde  det där med hästbilen när inte Janne klarade det.

Måste nog presentera dej en bit oxkött som du får be mamma laga till!


Och Lena (svärdotter) så fint du skrev, det kom allt en liten tår!

Varför är det egentligen så svårt att ta emot beröm?

För innerst inne blir man ju jätteglad när man blir uppskattad!


Ikväll ska jag se en bra film "Johan Falk", gillar honom!


Hoppas att helgen har varit trevlig go´vänner!

Av Yvonne - 25 mars 2010 21:03

Igårmorse var det pirrigt i magen, det var dags att slakta mina oxar!

Nu tänker nog en del, usch vad barbariskt, äckligt, hemskt ja det finns många uttryck för avsky!

Fast för mej och många fler som bor på en gård med djur är det en naturlig del

av vardagslivet på landet, visst mår jag lite dåligt dagarna före  och jag oroar mej för hur det ska gå?

Vet ju ändå  att det är glada och harmoniska djur  som har gått ute under sommaren  och har haft sin stora box liksom hästarna, blivit borstade och ompysslade och kelade med under sin tid på jorden.

Många frågar mej, klarar du verkligen att slakta när du haft dom sen födseln?

Jag vet ju att jag har dom för  att få mat i frysboxen, visst ibland känns det som att jag skulle vilja ha dom kvar fast till syvende och sist så är det en stor fördel

att slippa köpa kött över disk för jag VET att mina djur har haft ett bra liv och dom går trygga in i döden utan kamp eller rädsla! Och har man skickligt folk som sköter avlivandet då ÄR det tryggt!

Visst ger jag lite instruktioner, men sen  säjer jag : äsch jag vet ju att ni kan detta  och jag får till svar att det är bra att veta hur dom är, men vi vet att det är välhanterade djur! Då känns det lugnt!

Jag är aldrig med vid själva avlivandet, när jag har fodrat och mockat på morron

så borstar jag  mina "bamsekalvar", stoppar i dom några sockerbitar och sätter på

halsträlgarna sedan lämnar jag dom.

När dom väl är avlivade är det inga problem att se dom.


Janne höll på att stryka med vid slakten! Nejdå jag bara skämtar, men han fick

åka på läkarstationen och sy tio stygn!!!

Vet inte riktigt hur det gick till, men han skulle väl hålla i nåt ben eller så som skulle huggas av och slaktaren slant med yxan och Janne fick den i vänster

pekfinger, världens blodbad! Olyckligt, men ingen fara allt väl!

Och  doktor Stina håller kollen!

Det känns lite tomt när kalvisarna är borta, men så är det ju alltid när ett djur försvinner  antingen man slaktar det eller det går bort av andra själ.


Igårkväll hämtade Janne och Lars den nya hästbilen, läcker och frampå ovanför hytten står det  HOLMGREN och under STALL ÄLVBACKA!

Sonen John kommer att gilla den för den har gula och svarta stripes (om det

heter så)? John är fanatisk AIK:are! hihi!!

Och så kan jag berätta att nu är tvåårshingstarna anmälda till  (kallblods-

klassikern) bägge två!


Ikväll klippte jag Moe så nu är alla tävlingshästarna klippta, så skönt!

Josse var och red Fixan ikväll och stallLena red Gnisten i tisdags, dom ska vara med i en distansritt på söndag som Norrfjärdens 4H anordnar, den går på

idealtid.

Red Moe, han känns pigg och glad! Mötte Janne på rakbanan och då blev det tvärstopp ! Förstår inte varför han inte ska kunna gå förbi utan att bråka och försöka vända, undrar om det är Jannes skinnmössa som han inte gillar?

Kungen funderade nog på varför Moe är så knäpp, men efter lite övertalning och en svordom på slutet så tog vi oss förbi.

Det är inte klokt, men det snöar ikväll IGEN!

Ja då är det dax för kvällspasset med vovvarna, det är då alldeles knäpptyst

så jag får nog väcka dom.

Det är lustigt egentligen, om Molly ligger och sover som en stock i ett annat rum

och så går jag till kylskåpet och öppnar det. Vem sitter bakom ryggen när jag vänder mej om jo Molly! Hundar är fenomenala!

Av Yvonne - 21 mars 2010 23:13

Fixgnisten blev tvåa idag på samma tid som vinnaren  Bångstagulla!

Grattis Britt!

Båda gick 33,7.

Och Robert Lindbergs Guripålle vann sitt lopp,Grattis! Sofia du höll verkligen

tummarna och det gav resultat. Nästa gång jag träffar Robban så ska jag berätta vilken fin kontakt jag har fått med den före detta pitetjejen!


Vilken härlig dag det har varit, soligt och nollgradigt och hästarna har sett ut att mysa i hagarna. Tog inte in dom förrän halv sju, var ju så lugnt och stilla. I vanliga fall brukar pållarna börja gnägga och börja längta in kring halv fem!

När Janne och doktor  Stina åkt iväg med Gnisten till travet kom stallLena med familj och tog med sig Kompis och bägge hundarna på en långpromenad i det

vackra vädret. Flickorna turades om att rida på Kompis.

Josse dök oxå opp och hon red Fixsola.

Själv har jag passat på att börja påskstäda, tar en bit i taget.

Tycker inte det är så intressant, men det är skönt när det är gjort.

La in kvällsmat åt djuren när alla farit hem, ja Josse hjälpte till innan hon for.

Sen var det bara att plocka in dom när kvällen kom.

Travgänget kom så småningom och var väldigt belåtna med resultatet!


Nu har jag städat tre rum och så har jag sett filmen "Johan Falk", gick ut en sväng med Vilja och Molly i pausen och när jag kom in skar jag mej en bit av

Allmondotårtan och satte mej att kolla på fortsättningen!

Alltså jag har världens härligaste "gossedjur", Vilja, Molly och Rollo!

Nog märkte dom att jag hade nåt gott att mumsa på så plötsligt  satt två hundar och en katt väääldigt tätt intill mej i soffan. Molly sicklandes på ena sidan och

Vilja och Rollo tätt intill varandra på den andra sidan och som vanligt var jag ju tvungen att dela med mej av godsaken! Sickla = drägla!

Ja dom är för underbara!


Tack Björn för referatet från Gnistens lopp som du skrivit i "gästboken" !

Nu blir det en kvällssväng med sömniga vovvar innan man går och sussar,

Janne har redat somnat!

   sov gott vänner!

Av Yvonne - 20 mars 2010 22:26

I torsdags tog kornet slut som vi utfodrar hönorna med, dom får oxå ett speciellt värpfoder förståss. Och som lördagsgodis får dom "vårgårdaris"!


Den som vi brukar få köpa korn av hade inget att sälja, behövde det till sina egna

djur så jag ringde till Ina och Torgny. Ina svarade och hon trodde nog att det skulle gå bra ifall det inte rörde sig om kvantiteter i "ton"!

Och så sade hon att i veckan hade hon tänkt på mej för hon hade sparat inspelningen av filmen om Järvsöfaks. Det blev ju inte av som vi tidigare bestämt, var en himla snöstorm då och Janne ville inte fara för vi hade nog inte tagit oss opp på gården den gången!

Iallafall så blev det att i samband med kornköpet skule vi titta in och se filmen!

Blev så glad att hon sparat filmen (det är omtanke det!)


Torgny var precis klar i lagårn när vi dök opp så vi  fick mina två bunkar fyllda med korn, det blev ingen betalning för Ina ville hellre byta i ägg!

Ina och jag är nog lite "tvillingsjälar", hade tagit med mej "morotskaka" till

fika och Ina hade oxå köpt morotskaka sen hör det till saken att vi köper samma

sorts falukorv oxå Nordcharks.

Det blev en mysstund framför TV:n med fika och Järvsöfaks, det var en jättefin film om en underbar häst och tänk att jag hade turen att få uppleva honom på

nära håll när jag var med Moe i Frankrike!

Det var ett par dar sen jag bloggade, har varit så trött frampå kvällskvisten

därför har det inte blivit!

Såg "körslaget" på TV ikväll och somnade nästan, men bestämde mig för att sitta ner framför datorn innan jag går ut med minavovvar som sov så gott att jag inte nämndes väcka dom.

Idag kom doktor Stina och hade med sig Viljas bror Birk, vicken goding!

Stina är helgmatte åt honom. Han är inte ett dugg lik Vilja, har bredare nos

halvhäng på öronen och är något större med jättemjuk päls verkar oxå väldigt lugn.

Kul hade dom iallafall, men Vilja brottade ner honom lätt som en plätt!

hon har ju två "tungviktare" molly och moa" som hon fajtas mycket med och så brottar hon ner katterna när hon får en chans!

Intervallkörning idag och jag körde ingen, Gnisten stod över ska ju på travet imorron  så Janne körde även Fixsola. Jag har borstat och borstat och borstat

hästar istället och som vanligt packat travprylarna inför imorron.

Positiva grejen! Bolfaksa är INTE halt längre.

Moe fick som vanligt gå ut i hagen efter sitt "pass" och fick sällskap utav Touch och Kompis, det verkade han gilla!

Och vet ni vad? Det kommer bara mer och mer SNÖÖÖ!

Men det är ju inte bara häroppe, hörde från Ullis som jag köpte Tärnsjö lokselen utav, hon bor i Härnösand och där har det oxå vräkt ner snö!

Selen är superfin och passade ÄlvbackaKungen.


Nu ska jag väcka vovvarna så blir det en kortare kissrunda innan sovdags för natten.

Sov Gott!

Av Yvonne - 17 mars 2010 21:58

Dåliga saker!

Fixgnisten rullade sig i hagen idag och fastnade med bakbenet i staketet!

Han skrapade bort skinnet på insidan en bit ovanför hasen på höger bakben,

blödde litet oxå.

Smörjde på vaselin för att det inte ska bli en hård skorpa för då blir det stelt, få se hur det ser ut imorron?

Och Bolfaxa blev plötsligt halt igår när Janne körde henne, han kördehenne på banan idag och jag stod och kollade på henne. Hon är halt, men inte mycket.

Ingen svullnad, ingen värme på framhovarna eller ömhet i hovarna. Det är fram hon är halt, vi avvaktar, men blir det inte bättre blir det att kolla opp henne hos veten.

Detta är medaljens baksida när man har djur, ibland önskar man att dom kunde tala! Hmm det kanske inte vore så bra egentligen?


Innan vi släppte ut pållarna imorse så verkade Janne hovarna på  Vinna, Modin,

Bolfaxa och Juna.

Vinna är lite stursk fortfarande och vill sprätta när framhovarna ska fixas till, men ett effektivt sätt är att ta ett långt mjukt rep och knyta runt karleden sen drar man opp benet  och snor repet två varv runt magen strax bakom armbågen och sen håller man så och hovslagaren kan arbeta med hoven fiffigt va och hästen tar ingen skada och det funkar  för det mesta.

Visst finns det hästar som lever om ett tag, fast i de flesta fall så lugnar dom

ner signär dom märker att ingen är dum med dom och nästa gång står dom i regel bra!

Modin var jätteduktig, stod som ett ljus så det har gjort sitt och jag har fått lön för mödan  med allt mitt svamlande med honom då jag har raspat och knackatpå hans hovar och givit massor med beröm.

Bolfaxa och Juna är ju gamla i gamet och Trolle har accepterat verkningen från

första början. Ja alla är vi olika, både två och fyrbenta!


Nu har jag klippt Fixsola och Fixgnisten och nu är det bara Moe kvar, Janne har

inte ens märkt att jag har klippt dom !


Vilja (lillvovven) har börjat bli så duktig, nu kan hon vara lös i stallet när det står hästar på gången och hon är ute med Molly långa stunder själv på gården, det

är så synd att vi har vägen så nära gården annars skulle hon ju kunna vara ute själv hela dagarna, men än ett tag får jag hålla henne under uppsikt.


Va kul att du oxå gillar att se "Mästarnas Mästare" Sofia, det är roligt att få se

såna där berömdheter vara sig själva, jaa Holm verkar vara en ödmjuk kille

och jag tycker  att även Brolin och  äsch nu tappade jag namnet på "långskånken"

ja skit detsamma du vet han som hoppat höjdhopp! Tycker att dom två är mysiga killar ! Få se om det blir "tjejvinst" tycker att det lutar åt det hållet?

På söndag startar föresten Robert Lindbergs Guripålle i Boden då får du hålla tummarna Sofia borti Bjärtrå!

Han har gjort en start i år, men då såg han inte bra ut, travade dåligt.


Inatt blir det kallt igen 20 - 25minus sa dom på radion idag, vilken låång

vinter !

Hoppas på sol under dagen då tinar man opp efter en kylig morron!

Av Yvonne - 16 mars 2010 21:54

Det blir ingen start för Fixsola på söndag.

Eftersom hon blev struken när hon skulle ha startat på Umåker så blev det  för

få dagar mellan strykningen och anmälan till Boden på söndag.

Och det blir Janne Norberg som kör Fixgnisten istället för Ulf Ohlsson!


Idag har vi kört intervall, ja Janne kör Moe och Kungen och sedan kör vi Gnisten och Fixan tillsammans.

Fixan känns kanonfin och jag körde först dom två sista heaten, Janne körde opp i bredd med Gnisten  och Fixan höll undan till säker "seger" behövde inte ens lätta på tömmen!

När vi kör intervall så mockar (skottar) jag hela stallet för Janne måste fara ut med Moe direkt efter hästarna har ätit och vi har släppt ut alla som inte  ska gå

intervall, annars springer han runt runt i boxen för han ska ut till varje pris!

Efter träningen kan han stå inne cirka en timme sedan börjar han stressa igen och då byter jag täcke på honom och lägger på vintertäcket och så får han gå ut i hagen. Han ÄR en vinddriven själ pållen!


Har tittat på "Mästarnas Mästaré" ett kul program faktiskt och nu har jag varit ut med vovvarna. Kolsvart ute och 18 minus, men stjärnklart och man såg vartenda stjärntecken fast jag kan inte så många "lilla karlavagnen" är nog den enda jag kan säja med säkerhet.

Det är kalla nätter och mornar 21 minus i morse, men sen kommer solen och

då känns allt toppen och man kan tänka att det blir nog sommar iallafall!

Vår, ja det finns som inte här! Allt bara spricker ut och plötsligt är det sommar!

Gonatt!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards