Älvbacka

Alla inlägg under april 2010

Av Yvonne - 29 april 2010 22:43

ja,   det verkar som om Fixgnisten har prenumererat på dödens!

Gick ut bra från start, han stod 20m efter och var ganska snabbt oppe utvändigt ledaren som tröttnade varvet från mål, men när Norberg drog propparna strax före stallsvängen så tjurade Gnisten till i ledningen och var tjurig hela långsidan

och när  han var på upploppssträckan gav norberg honom en smäll med pisken och

då svarade han med att galoppera, sånt är travet!

Annars såg han mycket fin ut och var en vinnare utan "fadäsen"! Himla häst!


Nu måste han få ett lopp utan dödens, helst en bra rygg andra ytter!

Önskedröm!!

Idag var Janne och hämtade Anna (dottern) och hennes två småtjejer Edit och Rut på flyget innan vi for på travet,  det blev ett hastigt och lustigt beslut att dom skulle komma opp en sväng till Valborg för pappa Petter är på arbetsresa till Madrid fram till lördag. Ja det var ett klokt beslut av Anna!


När Janne kom hem med dom från flyget var det bara att lasta och sticka iväg till travet, Jannes kompis Tage följde med.

StallLena och Josse tog in pållarna och fodrade kväll, dom for även ut på en skrittur med Kungen och Bolfaxa, blir kul att höra vad Faxan tyckte om det?

Träffade Carina och Tord på travet, det känns alltid så mysigt med dessa goa

människor. Träffade även en del andra härliga travvänner, det är verkligen ett pluss att tillhöra travfolkets värld!

Nu börjar man känna sig trött efter en dag av aktiviteter från tidiga morron till sena kvällen!

Vilken trevlig blogg du har Maria och söta kattungar!

Av Yvonne - 27 april 2010 20:18

författaren till "Milleniumtrilogin" , Män som hatar kvinnor , Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes! Jag har läst böckerna och sett filmerna!

Och nu har jag läst boken OM Stieg Larsson skriven av hans Vän Kurdo Baksi....

En mycket intressant bok som  handlar om en envis rättskämpe som levde på

cigaretter och kaffe och arbetade dygnet runt.

Han avskydde allt som hade med orättvisor och förtryck av de svagare  i samhället att göra, m.m  både hemma i Sverige och utomlands.

När han skrev Milleniumtrilogin så skrev han på alla böcker samtidigt, skrev han ett kapitel i den första boken så på började han ett ett kapitel i de övriga oxå.

Det var egentligen ingen som förstod när han hade haft tidatt skriva, men han skrev på nätterna..

Han har skrivit flera böcker tidigare, men jag hade faktiskt aldrig hört talas om honom innan milleniumtrilogin.

Iallafall så har vi gått miste om en kanonförfattare som gick bort alldeles för tidigt endast femtiår gammal.

Av Yvonne - 26 april 2010 19:49

När vi var klara med morronsysslorna och hade fikat lastade vi tre hästar ,

Bolfaxa, Moe och Kungen och styrde kosan mot våran fina travbana i Piteå !

Moe och Faxan åkte i lastbilen och Kungen i hästfinkan och Faxan var så duktig och knallade in lugnt  efter bara en liten tvekan.

Moe han gillar verkligen att åka i lastbilen, jag tror att det är detta med att han kan stå och titta ut innan vi stänger igen.

Ja det var tre springvilliga pållar som fick sig ett snabbjobb på rundbanan efter vinterns hemmaträning och det ser bra ut måste jag säja!

Bolfaxa gick  en 55tid och var inte alls tittig eller svamlig första heatet, men andra heatet var hon lite okoncentrerad första varvet annars godkänd!

Moe var som vanligt som en "tupp" första heatet och

Janne klagade på att han kändes entömt, förklaringen var kanske att det var två andra hästar på banan vilket gjorde honom lite hetsig!

Andra heatet  skötte han sig , duktiga pållen!

Kungen som har varit borta från travet sen i höstas såg kanonbra ut, bara trav!

Han gick 38 andra heatet utan drivning, där kanske det kan bli nån insprungen slant i år?

Det tar några timmar innan man är hemma på gården igen , fodrade alla hästar,

plockade opp selar med tillbehör och så bytte jag  så Gnisten får Fixsolas sele och Bolfaxa övertar Gnistens sele för hon har en sele med manuell uppcheckning och det

är jobbigt tycker jag då är det bättre att kusken själv får sköta  om det med

maskinchecken

eller för att göra det enkelt kan man ju säja "käken"!

Måste bara få berätta en kul grej, vi hade en häst åt en familj som skulle kvala

och Janne körde honom okäkad!!!!!

Han gick jättebra och frun i familjen berättade för en kompis  att hästen

var först i mål fast han inte hade "ätit" !!!! Hihi Fattar  ni det roliga ???

Ja vi fick oss iallafall ett gott skratt!

När jag ändå är igång så kan jag berätta omtvå dråpliga sanna historier som

våran gamla stalltjej Kajsa var åhörare till på travet!

Kusken kom in med hästen efter loppet och slängde tömmen till gubbarna som ägde hästen och sa: Han var entömt! När gubbsen selat av stod dom där på stallgången och tittade på varann och den ena sa til den andra; vad tror du vi ska göra åt det? Joo sa den andra vi kanske ska sätta på honom bandage, då kunde inte Kajsa låta bli att ingripa och förklarade att dom nog skulle kolla hästen i munnen i första hand!

Den andra historien utspelades oxå på en stallgång efter ett lopp.

Och det var även den gången två gubbar som ägde hästen och när dom selat av släppte dom in hästen i boxen och han lade sig naturligtvis ner och   rullade,

När gubbarna såg hur spånig han blev så funderade den ena över ifall dom skulle borsta av honom innan täcket lades på ?

Näe sa den andra, låt spånet vara kvar för då blir det nog lite varmare!!!!!!!


Ja mycket ska man höra innan öronen trillar av !

Nåja vi var nöjda med VÅRA pållar idag och på fredag blir det en ny tur till Vitsand!

Av Yvonne - 25 april 2010 21:06

Har legat av mej ett par dar, men det blir så ibland. Detta med datorer är ju egentligen inte min grej!

Denna helg har iallafall varit onödigt lugn må jag säja, kanske beror det lite på att jag har tappat en av mina träningshästar (Fixsola)! Nu har jag medicinerat henne klart och zinkabandaget sitter fortfarande på plats. Ska väl byta det i veckan .

Red intervall med Moe på rakbanan i lördags och han kändes kanonfin!

Det blev först skritt en vända sedan sex travpass i  lagomfart och sist fyra  gånger i nästan maxfart! När han travar i full fart då är det helt underbart att sitta på honom för han bara flyger fram och allt stämmer perfekt!

Tänk om man hade varit  iallafall tjugo år yngre då skulle jag inte ha tvekat att starta honom i monte´och ridit själv!

Janne har tränat på med de andra hästarna och jag har borstat och selat ut åt honom, det är faktiskt ganska skönt att inte behöva köra alltid för då hinner jag pyssla om hästarna mera.

Ikväll har jag tömkört Vinna och nu går det att köra på gården för att nu är det torrt och fint!

Hon var lite busig idag den lilla damen, men inte så det stör hon gör iallafall det jag ber henne om. Det har varit för lite träning, det är det som är felet så nu

ska det bli en stund varje kväll det är ljustlänge och snart har vi ljust dygnet runt!

Härliga tider

Josse kom och skötte om sin "nya" häst, Bolfaxa och när hon borstat färdigt lade

hon på sadeln och satte på det nya tränset hon köpt! Bad Lena vara med för detta var ju första gången Josse skulle sitta opp på henne.

Hon fick hänga över henne ett par gånger, prata och klappa och bjuda en sockerbit.

Bolfaxa är en helskön tjej och var med på allt , till slut satte sig Josse i sadeln

utan problem  och vi tog en promenad runt travbanan. Lena och jag följde med som stöd, men pållen var hur avslappnad och cool som helst.

Nu ska Josse rida henne två dar i veckan i skritt fram till sommaren, inga långa pass för hon är ju bara tre år.

Det blir gott om tid att lära henne "lyssna" och vara uppmärksam på sin ryttare.

Efter ridturen gick Josse ut i hagen och hade  en gossestund med Fixsola, jag

tror nog att dom kommer att sakna sina stunder tillsammans?

Nu är det bara att vänta på att Fixan ska bli brunstig!


Ibland råkar man ut för knäppa saker som när jag skulle ta in hingstarna  ikväll!

Det är ju lervälling framme vid grinden och när jag kopplat fast grimskaften och öppnat ledet och skulle vända mej om och gå med dom till stallet så fastnade min ena sko i leran, ja vad hände? jag fick knalla iväg till stallet med grabbarna utan

 min ena sko! Kände mej lite låghalt!


På torsdag den 29onde startar Fixgnisten i Boden, han   står 20 efter och Norberg sitter i sulken!

Plötsligt är det knäpptyst i huset, alla har visst somnat?

Nu blir det för vovvarna att masa sig opp och följa medpå kvällspromenad!

Av Yvonne - 22 april 2010 21:31

Ja oj vad jag har kollat efter höns, men det är inte så lätt att få tag i  höns

minsann!

Igår hittade jag en annons som lät bra och dom hönsen bor ända borta i Själevad?

Hmmm vet inte riktigt var det ligger nånstans, men annonsen lydde: värpfärdiga unghöns, bruna och vita Lohman.

Mailade och fick svar med ett telefonnummer som jag ringt idag så  nån vecka före midsommar kommer det 12 st bruna damer som jag får hämta vid Statoil!

Berättade för grannen som jag har hönsen ihop med och dom tyckte det skulle bli spännande!

Det värsta är ju att  dom gamla hönsen måste vi ta bort, men dom har ju fått ha några fina år och nu är det  inte många ägg som värps.

Och Pavarotti kommer nog att bli alldeles till sig när det struttar omkring nya unga damer i hönsgården!

Fast han måste nog få ha kvar en gammelhöna tills de andra kommer.

Nåja det är ju ett tag kvar till midsommar.


Det har varit fint väder idag, när jag stack ut med Moe var det strålande sol

och när vi vände hemåt blev det mulet och grått!

Nu är det iallafall bestämt att Fixsola ska betäckas, det är inte klart med vilken hingst fast nog vore Moe Odin  ett bra val tycker jag, vi får välan se?


Tvättade opp Mjölner Stilig ikväll, det gillade hon och hon blev så fin!

Rapptösen glänste på morronen, men hon var tydligen inte så noga utan la sig och rulla i leran Tack för det jaa otack är världens lön! Brukar man inte säja så?

Imorron har doktor Stinas Emmy tiden ute, men det kommer nog inget föl !

Visserligen ser hon ut som en michelingubbe, men hon går nog över tiden.

Inget är som väntans tider!!

Av Yvonne - 21 april 2010 22:07

Han var bra idag, gick utmärkt från start och hamnade utanpå en häst som hette Ragnar vars kusk körde mycket dåligt. Istället för att lämna över ledningen till Gnisten fick kusken så småningom bita i det sura äpplet och Ragnar kom näst sist i loppet!

Gnisten såg iallafall kanonfin ut, trots lite tung resa, GräftBerra vann och fine Gnisten kom trea med nytt rekord 28,6!

Reskompisen Bångstagulla kom fyra, Britt var nog inte så belåten för hennes kusk kom inte p.g.a flygförbud så det blev ny kusk.

Nåja bägge fick pengar och det får man nog vara glad över!


Steg opp kvart i sex, ut och fodra, fixade till Gnisten. Lastade honom halv åtta och sa hej då till Janne som skulle hämta opp Britt och Bångstagulla på Vitsand.

Skottade stallet när jag släppt ut alla hästar, la in spån och sen gick jag in och fikade. Gav hundarna mat, Moa har varit här idag oxå!

Ut och ge pållarna lunch, gick in och dammsög. Det blir väääldigt mycket sand på golven just nu!

Tittade på "dagens rätt" där Gnisten gick i första loppet, kanonpålle!

Roade vovvarna en stund, det gillar dom!

Kring tretiden tog jag in Moe och vi for ut på våran långtur, man får passa på medan vintervägen fortfarande håller måttet!

När vi kom tillbaka var även Janne på ingång  och han var belåten med Gnisten!

Tänk idag har jag sett rådjursspår på travbanan, det är någon som överlevtdenna stränga vinter iallafall och ikväll var det en räv som "skällde" på ängen hos grannen, hoppas att den hittar hönan som dog igår.


Hade bestämt mej för att tömköra Vinna efter middan, men när jag kom ut i stallet hade hon gått och lagt sig och jag ville inte köra opp henne.

Modin fick sej en ordentlig upputsning istället och när jag ändå var igång så tog jag fram Rapptösen som ska föla den 22 juni och skrapade av henne en massa

(och jag menar massa) vinterhår och sen blev det duschning shamponering och

dusch igen utredning av man och svans. Klippte av svansen en decimeter ungefär

för den blir lika så skitig nu när det blir lervälling vid ut och ingång till hagen.

Imorron kommer hon att se ut som en riktig  primadonna!

Mjölner Stilig tittade längtansfullt på genom gallrett så jag lovade henne att hon ska få samma behandlig imorron kväll!


Nu har jag fått tag i en som säljer värpfärdiga unghöns, ska ringa imorron och höra mej för, det är verkligen bra med internet!


Och nu blir det dom den vanliga rutinen, ut och kissa vovvarna!!

             Dröm vackra drömmar inatt!!

Av Yvonne - 20 april 2010 20:28

Moa kom tidigt imorse, kring sex, Molly var redan ute för Janne stiger opp kl. fem

hämtar tidningen och sen sitter han vid bordet med tidning och kaffekopp.

När Moa kom hörde Vilja glada  "voff voff"! och då ville hon naturligtvis ut på stubinen!

När jag släppt ut henne "klädde jag mig" för en gångs skull och gick ut i stallet,

Janne kom oxå ut och medan han fodrade så la jag på täcken på hästarna sedan fick dom gå ut efter att ha ätit opp sitt kraftfoder, vi skulle ju iväg med Fixsola till veten i Boden.

När vi hade skottat färdigt fikade vi och tog in hundarna (lagom trötta) efter bus!

Klockan tio skulle vi vara på plats i Boden!

Lastningen gick perfekt så du gjorde ett bra jobb sLena!

Det är faktiskt mycket behagligt att åka i bilen, man sitter ju högre än i en vanlig bil och får ett annat perspektiv på omgivningen.

När vi kom fram till Bodentravet var det strålande sol och varmt, vi fick vänta en stund på vår tur.

Veten i Boden heter Maria och hon är jättetrevlig, även hennes assistenter.

Jag gick och travade med Fixan på löpargången, i skritten var hon ren, men när hon travade syntes lite hälta.

Maria undersökte henne och påvänster fram hade hon en ansvällning och jag talade om att hon i cirka ett år hade varit  "lite" tjockare i senan på vänster fram . När benet blev rakat såg man tydligt att det blivit en "bulle" på böjsenan

vilket hon inte haft tidigare och efter röntgen visade det sig att hon fått en kraftig akut blödning på böjsenan!!!!

Maria nämnde oxå när hon röntgade att det fanns en "gammal" skada som tydligen gått tillbaka utan att det blivit något utav det.

Iallafall så blir det nu vila till i början av juni då hon ska tillbaka för koll och har

det inte förändrats då till det bättre så är det operation som gäller . Annars är det vila opp till ett år skulle jag tro!

Fixan har ju alltid varit en skör dam, men nog var det synd att det skulle bli såhär för hon har utvecklats så bra och är i  kanonform !

Nu blir det Lasse som avgör hennes framtid och kanske vore det ide´att sätta föl i henne hur som helst!

Vi får väl se framöver, ja det är ju inte bara dystert för oss vi har ju en go stalltjej "Josse"  som  har vårdat  och ridtränat  henne  och alltid varit pålitlig!

Detta är hennes femte sköthäst hos oss, hon har ju varit här sedan hon  var elva år.

Men Josse du får väl börja pyssla med Bolfaxa och börja sitta in henne och så

finns det ju tillfällen när du har chans att ta en tur på Gnisten eller Kungen oxå!

Det är ju inte alltid "storflickorna" är här!


Fixan var lite orolig där bak i bilen närvi lämnade Boden och när vi kom hem såg jag att hon hade sparkat sönder gummimattan som hänger ner framtill en stor reva,men jag måste då säja att nog är det rackligt att hästarna ska kunna vifta

med frambenen så att sånt händer. Borde ju vara en kraftigare gummi matta,

jag har nu sytt ihop revan med vanlig nål och sytråd då förstår ni kanske hur ynklig mattan är?

Och om jag drog för hårt itråden så remsades mattan, näe detta får dom åtgärda som har tillverkat bilen tycker jag!

Nu får man väl hoppas att det håller imorron när Gnisten ska till Umåker.

Han får sällskap i bilen av Bångstagulla även konkurrent i loppet och naturligtvis

är oxå matte Britt med, jag stannar hemma och sköter gården!


Av Yvonne - 18 april 2010 20:09

Tänk att man aldrig lär sig!

Här har man varit helt klar över att NU blir det inte nå´mer snö, vaddå!!

Igår började det ju och i morse när jag vaknade snöade det  och det var vitt överallt.

Varje år är det likadant, det lugnade ner sig så småningom och solen tittade fram,

StallLena och Josse kom och red sina älsklingar. När dom kom tillbaka  ville Janne att vi skulle träna Fixsola att gå in i hästbilen. Gav sLena grimskaftet och sa :

du lyckades ju så bra med Gnisten så varsågod!

Josse la in hö så att den alltid hungriga damen skulle ha något att se framemot

Men se det gick hon inte med på alls, samma början vid vid första försökstillfället

in , men sen la hon in backen!

Vi höll på och höll på och till sist sa Janne , näe jag får ta bilen och finkan på tisdag (hon ska ju på kliniken i Boden) Jamen sa sLena får jag prova en gång till.

OK tyckte Janne, men samma visa hon sprang in men backade ut och det pågick

några gånger till sen plötsligt stod hon med HELA kroppen och alla benen inne i transporten och snabbt igen med mellanbalken!

LEEENA du är min hjälte!!Du fick dej ett rejält arbetspass!

Janne for ut och körde en sväng med pållen i bilen och hon stod lugnt och åt hö.

Jag passade på att sticka ut med Moe på en långtur, han fick vara ledig igår för det blev sån "klabbsnö" på eftermiddan så det var inte lönt att ge sig ut.

Det hade snöat så pass mycket att våra spår från i förrgår nästan var utplånade!

Mötte doktor Stina  och Kungen på hemvägen och Karu (Viljas pappa) var med förståss.

Fast han var lat idag och kom tillbaka till gården efter ett tag och umgicks med Molly och sin dotter istället.

Det hade gått bra med urlastningen av Fixan när Janne återvänt till gården så nu

tror jag inte det ska bli något problem att få henne att åka hästbil på tisdag?


Idag har jag googlat på Euskefeurat, har inte tänkt på att dom har en hemsida

förrän Sofia nämnde att hon fått mail från deras hemsida.

Hamnade på en massa roliga grejer att klicka på, även  från konserter som filmats av andra Euskefans. Fick en trevlig stund framför datorn, men vad är det

som gör att när killarna spelar opp "Det är hit man kommer när man kommer hem" du vet! och "Nattgammal is"  då rinner tårarna dom låtarna går rakt in i hjärtat! Eller hur Sofia? Läste utvalda kommentarer från fans och det verkar som om det inte finns någon som är oberörd när dom hör "Det är hit man......"!

Ja tänk vilken skatt Euskefeurat är! Och det finns ju så otroligt många härliga

roliga och spefulla låtar i deras repertoar!


Robert, Lena och Mirja kom på oväntat besök idag och Robert hade gjort en jättesmaskig jordgubbspaj, han är bra på matlagning sonen!

Det blev inte så långvarigt besök och Mirja ville rida, men det blir nästa söndag!Och den andra sonen John fyllde fyrti idag, huvva vad gammal man börjar bli.


Nu vill jag att våren ska sätta fart!!!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards