Älvbacka

Alla inlägg under oktober 2012

Av Yvonne - 31 oktober 2012 19:10

Men nog är det surt!!!!   Kom ju snö och det var så fint, sen har det bara regnat  !

Vågade inte rida Moe idag, han har ju inga skor än och det är ju så förädiskt halt...körde intervallträning med Bolfaxa

på rakbanan som fortfarande är i bra skick så man får passa på, tror att hon har nå lopp i november.

Rätt vad det är så fryser det på och då blir det stenhårt ett tag tills det kommer snö och på det en "blida" och så snö igen då blir det perfekt körunderlag. I år vet man aldrig hur det blir kan tänka?  

Tog av Kexet skorna på eftermiddan, hon är lite "suggig" fram , men med tålamod , vänlighet blandat med några hårdare ord åkte alla skorna av utan att det kom fram en enda svettdroppe!  


Sista dan på den här månaden så imorron tar jag över hönsskötseln, nu har de små liven börjat hålla sig inomhus...

man tänker varje höst, hur ska det gå nu när det blir dax att stänga in dom för vintern? men det löser sig självt för när det kommit snö i hönsgården då vill dom inte gå ut nå mera!


För två dar sedan hjälpte min bussiga granne mej att göra om en boxdörr till en halvdörr åt Kompis och det blev så himla fint! Lillbrun har ju fått ta Kompis box så han har stått i en box där han inte sett nånting när jag stängt dörren.  Men nu kan han sticka ut huvudet så att han har koll på allt som sker omkring honom.

Och på boxdörren har jag satt fast hans fina plaketter som han vunnit under sin tid som "travhäst"!


Har hört från Kungen och resan hade gått bra opp till Malmberget och han verkar trivas med sina nya kompisar,

en av nordsvenskarna är han visst förtjust i och det är ömsesidigt.  

Stallägaren är oxå förtjust i honom, ja det är ju en "riktig häst"...och "gubben" har ju  ardenner och nordisar !

Däroppe har dom fått riktigt med snö meddelar Hanna.


Isiga hagar och vattenpölar, men vad är det mot vad dom har i USA!!! Man ska not inte gnälla...  

Av Yvonne - 27 oktober 2012 21:51


ÄlvbackaKungen har lämnat gården idag och ska leva vidare i Malmberget, för ett par dagar sedan bad jag Josse slänga in en annons på "Hästnet" för Janne tänkte slakta Kungen!!! Och så gjorde Josse, det dröjde inte många minuter så

kom första "intressenten " för Kungen ! Och på tre dagar har det  ringt och mejlat nio stycken "seriösa" spekulanter

från Stockholm och vidare oppöver landet. Först ut var Hanna från Malmberget och det bestämdes att hon och hennes syster och mor skulle komma som idag och titta på honom, det hade varit kärlek direkt när hon såg annonsen!  

Kring lunchtid dök dom opp på gården med hästfinkan bakom bilen!

Först fikade vi och så blev det lite snack tills jag såg att tjejerna nästan hoppade på stolarna och ville ut till Kungen

där han stod i hagen...det var sju år sedan Hanna satt på en häst så lite nervös var hon. (Hanna är 18år och lillsyrran 14år)...    

När tjejerna borstat och putsat Kungen "så det stod härliga till" hämtade jag in Moe och så tog Hanna och jag en ridtur

efter vägen och över ängarna och det gick jättebra, Kungen var pigg efter en månadslång vila och Hanna satt säkert i sadeln  (syntes då inte att det var sju år sen hon red).!

Faktum är att igår tog jag min "första" ridtur på Kungen, ville kolla så att han inte var alltför vild men han är en cool kille och så fantastiskt mjuk och fin i traven och fin i munnen och han kändes inte alls stor att sitta på.  

Han är 1.65 hög, det tycker jag är stort som själv bara är 1.56

När vi var klara med allt runt ett en "hästaffär" blev det dags för lastning och det kändes spännande för det var ju längesen Kungen "bordade" en hästfinka. Numera har han ju åkt i hästlastbilen vilken han gillar, hästfinka

har ju inte varit hans starka sida vilket jag tror beror på att han är så stor.

Satte på en "halsträlg" och ett långt rep och så fick Janne komma och hjälpa till med lastningen...lite gjorde han bort sig pållen, gick in och backade ut två gånger inan Janne fick repet runt bommen och då gick han in lätt som en plätt!

  och stannade kvar i finkan. Nu bör dom nog vara hemma i Malmberget, Hanna lovade skicka ett mejl.

Kungen hamnar i ett nybyggt stall och får sällskap utav två ardenner hästar och två islänningar och så småningom ska det in fler hästar.

Han får det bra med den underbart trevliga familjen!

Hann med att köra Bolfaxa på förmiddan, pigg och fräsch som vanligt!


Inatt kommer jag att sova gott, har ju varit några "sömnlösa" nätter och ont i magen nu och så är det alltid när en häst ska lämna gården...  


Vill tacka dej Josse för att du snabbt fick in annonsen och så ska "hovis" David ha ett "Stort Tack"  som kom sent i fredagskväll och skodde om Kungen så han fick broddskor trots att du har "häcken full", det var guld värt för nya ägarinnan!   


Nu ska jag  skicka mejl till de som var mycket intresserade utav Kungen som jag lovat och efter helgen ringer det två stycken som ville återkomma om han inte blev såld.

Sen lägger jag huvudet på kudden och sluter ögonen....gonatt  

Av Yvonne - 25 oktober 2012 19:23

Kexet gick premie idag och klarade det ! Känns bra!  

Själv var jag hemmavid , Iréne, Micke och lilla vovven Vera åkte hem i måndagskväll, alla hästar är vaccinerade och

nästa gång hon kommer då kan vi kolla ifall nån av märrarna är dräktig?

Det är enormt skönt att ha en egen veterinär!    och en  mycket god vän...


Har ridit Moe idag , det har ju varit ledigt några dar efter vaccineringen så han var pigg och glad, fick ta oss efter ängarna för han har inga skor just nu fast det är lite förädiskt rätt vad det är kan det vara nån isfläck.

Josse kom och red Faxan och hon hade oxå varit på gott humör!


Min ena kanin, fina Ammi låg död på onsdagmorron och lilla Ludde låg intill henne och såg lite undrande ut?

Ammi såg lite trött ut kvällen innan, men inte att jag misstänkte att hon var sjuk eller så...jag tror hon blev fem år.

Nu ligger hon på min lilla djurkyrkogård oppe i skogen .  

Har flyttat Ludde till de andra två kaninerna, Svante och Rosa , Svante och Ludde rök ihop några gånger medan Rosa for omkring som en vindflöjel och ville inte alls ha kontakt med Ludde.

Jag tror att det ska gå bra framöver , annars måste jag skaffa en ny tjej till Ludde.


Nu tycker jag inte att man kan klaga på vädret, det är då torrt ch fint i hagarna, igårmorse hade inte ens vattnet frusit i bunkarna ute i hagarna. När det har frusit så häller jag i en hink med varmt vatten och efter en liten stund är det bara att knacka hål på isen utan att behöva ta i.

Men det kommer kallare nätter då isen är tjock och då hjälper det nog inte med varmvatten längre...

Till och med Lillbrun har fått vara ute ett par dar nu, med täcke på förståss!

Av Yvonne - 25 oktober 2012 16:57

Här kommer det bilder från tre olika tillfällen! 



Först, Bol Faxas andraplats förra veckan:
 



Sedan, bilder på Irénes lilla vovve:
     



Och slutligen, en bild på så fina Ugglekakor som Edit, Rut och Tekla bakat!
      

Av Yvonne - 22 oktober 2012 23:31

När jag var flicka så hade man en "kompisbok" där vännerna skrev en liten vers eller ett rim, jag hade ett "stående" som jag skrev: "Han söker dej i syd ch väst, Prinsen på sin vita häst"! och  sen ritade jag en häst naturligtvis...

                                                 DET VAR DÅ DET!  


Kom att tänka tillbaka då jag läste "Dagens citat" i paltbladet på morron:

                                                  DAGENS KVINNOR SITTER

                                                  
INTE OCH VÄNTAR PÅ RYTTARE

                                                  
PÅ VITA HÄSTAR ------ DE RIDER SJÄLVA.

                                                  
                                "okänt ursprung" 

                                                  
 

Av Yvonne - 20 oktober 2012 22:40

Idag har jag, Iréne och Annica varit på Vernissage "nytt liv i den gamla vävstolen", skulpturer av Rob Ricken.

Jag och "veten"   gjorde stallet på morron, när det var klart la vi in kvällsmaten i boxarna för att under lätta när vi kom hem!    

In och fika, jag tonade håret igårkväll "svartbrunt" och Iréne färgade sitt hår svart idag på morron, ja hon bättrade på färgen liksom jag gör då och då...   


Klockan halv tolv kom Annica från Rosvik, solen sken när vi satte oss i bilen och styrde färden mot Piteå Museum...

Väl där såg  vi oss omkring i museet innan vi gick en trappa opp där "vernissagen" invigdes klockan 12.00, Robs

söta fru Katarina tog emot och önskade välkommen, det var mycket folk som minglade runt och kollade in  Robs vävstolsskulpturer och jag tror att "hela" byn var där oxå!                 

När vi minglat runt och studerat "skulpturerna" hejat på vänner och bekanta  tog vi oss an det digra festbordet med

allehanda godsaker och dricka tills det blev dags för uppbrott... alla skulpturer var benämnda med namn och det var två som jag fastnade riktigt för: "hunden som kunde vifta på svansen" och den finaste av alla: "Kronan" till Katarina, det lyste kärlek   omkring den!


I inbjudningsformuläret vi alla bybor fått stod det:

"I ett försök att bevara och ge nytt liv till de svenska kulturklenoderna,

har jag återanvänt delar av ickeanvända vävstolar och skapat träskulpturer.

Förhoppningsvis fungerar de som en trevlig påminnelse om svunna tider."

          Rob Ricken   


Fantstiskt klurigt Rob!


När vi steg ut från museet lyste fortfarande och vi passade på att köpa med oss lite fikabröd som såldes på torget "anisbröd, rulltårta och annat gott!"

Shopping på Kupan och Rusta, inköp av saltstenar och kaninfoder på Lantmanna och efter det var vi redo för "middag" på "Blå ängeln", det blev entrécote för mej och Iréne och Annica tog en biff och där satt vi och snackade ett bra tag, ja äntligen fick vi träffas och ha en trevlig dag tillsammans!!!      

När vi kom hem så fotade   Annica hundarna så framöver ska ni få se den minsta hund ni någonsin sett! VERA   sötare än söt! 

Av Yvonne - 18 oktober 2012 23:17

Bolfaxa kom tvåa ikväll på Bdentravet, tid 34,4 och ingen Galopp!!

Har ju känt ett tag att hon är i kanonbra form och klippningen gjorde väl sitt till, för att inte tala om nyskoningen! ..

en stjärna ska David ha  varsågod!

Ja "klippningen" var väl att ta i, men tänk dej själv att springa med vinterjackan på...  


Klippte ju Kompis för  ja det blev väl en tre veckor sedan, men skären blev ju ovassa så jag kunde inte avsluta klippningen det blev kvar på halsen och under magen på ena sidan.

Skickade iväg skären på slipning och det tg en väldans tid innan jag fick dem åter.

Ikväll skulle jag klippa det som var kvar på lillpållen, men döm om min förvåning han var fullpälsad igen så det var bara att klippa hela Kompis igen, åh vad han tyckte att det var skönt!

Nu står Moe på tur nästa gång!


Av Yvonne - 17 oktober 2012 21:04

Ja igår kom dom i snöblasket, när jag och Janne var på väg till ICA så gled det förbi en grå bil och när vi kom tillbaka hem hade "veten" med sällskap installerat sig i Friggebodan, det var Irène, Micke och lilla Vera som är en ny bekantskap, hon är den minsta hund jag nånsin sett! Hon är mindre än Mollys huvud...

Vilket skitväder det var, snöglopp och blåst, tog in hästarna lite tidigare för dom tyckte inte alls att det var nå trevligt att vara ute i hagarna,beteshästarna ledde jag opp i "skogshagen" deras vinterhage.

Plockade ner hagen innanför travbanan, det tog ett par timmar...nu är iallafall alla plaststolpar inne i ladan, men bandet ligger kvar och nu har det snöat på det fast ikväll regnar det så det kanske går att rulla opp imorron, tänkte att Janne skulle göra det?


Det blev ingen träning av hästarna i snögloppet, men idag har vi tränat Bolfaxa och Kexet och så har jag packat Faxans travgrejer, hon ska ju starta i Boden imorron, tippad vinnare i Ronden såg jag.

Fick skären till klippmaskinen idag så nu är hon nyklippt och just nu är våran hovis David här och skor om henne!

Så nu är det bara att hoppas att hon gör bra ifrån sig imorron!  


Iréne och Micke är på Lillmoran och Iréne opererar bort en ink på en häst där, "inkar" är otrevliga saker som alltsom oftast kommer igen och har förmågan att sätta sig  där sadel eller sadelgjord ska sitta...

Appropå "inkar" , när jag var sexton år jobbade jag på Djurgårdens ridskola som låg bredvid Skansen på den tiden,

i mitt lilla stall hade jag fem privathästar och på sidan om hjälpte jag till med några andra hästar som stod i stallet mitt emot ägda utav Bengt Forsman med familj. Bl.a var det en vit welshhingst som hette Piccolo och honom red jag en del, den ponnyn hade en "ink" .  Cirkus var ju vanligt på den tiden och det fanns två stora cirkusar, Cirkus Scott och Cirkus Shuman och dom brukade hålla till bredvid K1, Storängsbotten har jag för mej att det hette.

Dit brukade jag rida med Piccolo och hälsa på och lärde känna sonen till cirkusägaren , en dag kom det fram en liten svartmuskig tysk som jobbade på cirkusen och kollade på Piccolos "ink" och så försvann han ...kom sen tillbaka med en burk med salva,

han smorde det på "inken" och så skulle jag komma tillbaka efter två dar, då smorde han igen .

Efter det försvann inken så småningom och kom aldrig igen.

Den "salvan" hade varit värd en del idag...  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards