Älvbacka

Alla inlägg under april 2012

Av Yvonne - 30 april 2012 19:35

Tyvärr tyvärr så gick det inte bra för Vinna ikväll, enligt rapport var hon inte fräsch i värmningen och inte 

blev det bättre i loppet...galopp efter 100 meter , men hon fick en peng och en sjätteplacering!

Nu blir det att låta veterinären gå igenom henne.  

Möjligtvis är det ett framknä som spökar, men det får undersökningen ge svar på?


Däremot gick det alldeles utmärkt för Britt med sin Slottsfaksa STORT GRATTIS TILL andraplatsen !!!  


Jag har ju varit hemma på gården och hunnit med en del saker och så har jag kört Bolfaxa.

Inget valborgsmässofirande för mej, men det är gott att få vara med djuren!


Hoppas att alla bloggvänner har haft en trevlig kväll framför majbrasan!      

Av Yvonne - 29 april 2012 22:09

Det har gått några dagar sen sista bloggandet, har väl inte hänt så mycket mer än det gamla vanliga fast fint

väder har det varit i två dagar! Och vattnet har inte frusit i hästarnas bunkar...  


Umåker hade V75 i lördags och jag gladdes verkligen av hela mitt hjärta över Stampings fina spurt till en tredjeplats i

kallblodsloppet, Grattis Heino, Sigbritt m.flera...pållen gjorde ju ett kanonlopp förra starten oxå!  


Funderar om det var nån fler än "UppsalaBjörnen" som uppmärksammade att datumet blev fel i en tidigare blogg när Vinna ska starta, hon startar alltså imorron den 30:onde och inte första maj!  


Red med stallfiorna stallLena Josse och Sussie idag, vi red genom byn och hem över skogen och när vi kom hem så blev det en överraskning ! Tjejerna hade med sig grill med tillbehör och Lenas sambo Stefan grillade hamburgare utanför

stallet, barnen var oxå med och hundarna förståss! Och gú så gott det var!   

Efteråt servade Sussie med kaffe till de som var sugna, tjejerna har fått ett "fikarum", men idag satt vi ute i det fria...Sussie har drömt om ett fikarum där hon kan ta sig en kopp efter ridningen (hon är nog en riktig kaffemoster)!    

StallLena har köpt en kaffebryggare och jag har fixat till ett mysigt krypin i en ledig box, ska ta ett foto så Josse får sätta in på bloggen...

"Gamla" stalltjejen Kajsa kom förbi, men fick sig ingen hamburgare för dom var slut, hon berättade att hon gjort palt för första gången! Efter "hamburgerfrossan" hjälptes alla åt med stallsysslorna för kvällen Stefan sopade stallgången  och

 det var blåst, inte ett höstrå låg kvar! När alla sen farit iväg till sitt packade jag Vinnas tävlingsgrejer, täcken och höpåsen,

tog in "skogsisarna" som fått vara ute lite längre... hönsen nattade jag efter det att vi kommit hem från ridturen.


Det är väldigt blött i hagarna och i Moes och Kompis hage var det en stor sjö på sidan om ingången , tog en spetsig spade och gjorde "rännor" ut mot diket och det forsade på ganska bra, det var Kajsas "jobb" en gång i tiden.

Hon kunde hålla på hur länge som helst med att gräva  "rännor"!


Jag blir hemma imorron för Kajsa följer med Lasse till travet och då vet jag att Vinna blir omskött...har ju en del att ordna med härhemma.

Nya kaninen kom igår, en riktig sötnos och jag tror att Svante redan är lite kär i henne och hans "käresta" Mia har kommit till ro...    


Nu håller jag tummarna för att det ska gå bra för Vinna imorron!

Av Yvonne - 25 april 2012 21:13

- längtan efter solen    gjorde susen, vilken härlig dag det har varit!

Fyllde vattenbunkarna i hagarna med vatten och nu ska det väl banne mej inte frysa mera! Har flyttat Bolfaxa och Vinna till hagen vid våra grannar för deras hage är jättelerig, stannar man till så sitter man fast med stövlarna och

kommer ingenvart , har man dessutom en eller två hästar i grimskaften då sitter stövlarna kvar i gyttjan och man kommer in i stallet utan nåt på fötterna bara ett par leriga och blöta sockar! Jojo det har hänt ibland...  

Men jag har börjat bli ganska skicklig på att manövrera både hästarna och stövlarna.!


När jag höll på att avsluta vattenpåfyllningen kom "glada" Sussie och hon plockade in Kungen från hagen och tog

sig en ridtur genom skogen och hem efter landsvägen , hon var mäkta stolt för det var första gången hon red

den svängen själv!  

Och Kungen hade varit sååå duktig!  


Moe och jag tog den lååånga svängen idag bort till "Kopparnäslanga", det är fortfarande en superhärlig vinterväg från Knöppel och bort till Kopparnäslanga där Moe kan sträcka ut ordentligt och ett och annat "tigersprång" ur högre skolan blev det för nu flyger det opp nån storfågel vid vägkanten och det låter minsann när det flaxar om vingarna!  

Har bytt från hackamore till pessoabett, tyckte att han börjat bli lite stel i vänstertygeln. Jag har bara ridit med bett tre gånger sedan han kom till oss och det var i början.

Det känns iallafall väldigt positivt och han är otroligt känslig och mjuk i munnen så jag behöver knappt ta i honom...

vilket han inte var tidigare. kul!


Nu har jag bestämt att Mia (kaninen) ska få "somna in" för hon blir inte bättre, hon har ingen styrsel på bakkroppen

och hon vill inte att Svante ska komma för nära och dom som varit så tajta och alltid varit tätt intill varandra.

Det syns oxå att Svante blir lessen när han inte får vara nära henne.

Visst, hon äter och ser pigg ut i ögonen , hon är sju år liksom Svante och dom har kamperat ihop i fyra år och

för att Svante inte ska sörja ihjäl sig  "för det tror jag att han gör" så har jag hittat en ny liten vän till honom, en lejonhuvad kaninflicka  som anländer lördag eller söndag, Rosalie heter hon så det får väl bli "Rosa".


Det är så sorgligt, men den dagen kommer ALLTID när man skaffar sig ett djur, då man måste ta ett  beslut...    



Av Yvonne - 24 april 2012 20:56

Nä, det kanske var att ta i!  Det har bara varit mycket att stå i ett par dagar och "luften" har gått ur en när

kvällen kommit.

Men nu är jag "fit for fight igen...  Det jag väntar på mest nu är   ja just det SOLEN! Ni måste väl hålla med om att detta slaskande  och gråa kan ta musten ur vilken människa som helst! Tur att inte djuren ser det så...

Tänk, tranor,svanar,tofsvipor m.flera har redan kommit trots snötäckta åkrar och ängar, men inte verkar dom lessna

för det!

Pållarna tar i med liv och lust när dom springer ut i hagarna om mornarna, dom skiter i att leran stänker runt hovarna!

Katterna "sprätter" med framtassarna och tycker väl "sådär", däremt hundarna leker livet för oavsett väder!

Hönsen har nu fått tillgång till sin "gård" och kan gå ut i friska luften (jag "skottade" ut all snö häromdagen), var en så

där 30cm "tung"snö att hiva ut ur hönsgården och det blev en rekordelig hög ska jag säja utan att överdriva!

Det tog en timmes jobb ungefär  pust! Men inte var Pontus och damerna så intresserade av att kuta ut, en

försiktig titt ut genom luckan och en och annan trippade på lätta fötter ut i det fria, men var snabbt inne igen!


Idag har vi varit med två fantastiskt fina tjejer på Vitsand för snabbjobb, Vinna och Bolfaxa!  

Det blir start för Vinna 1:a maj, men det kan nog bli tufft för bl.a Janne Norberg har en jättefin 3åring med!

Hur det än går så får man väl vara nöjd om hon sköter sig för fart finns det i gumman!

 Red Moe senare på eftermiddan, stack ut kring halv fyra och kom hem halv sex, då hade Janne lagt in mat i boxarna och då föreslog jag "varsitt skrovmål" så Janne for ner till kisken och handlade medan jag tog in hästarna

och då dök stallLena opp och hjälpte mej på "traven"...

Jag måste säja att Lena är himla duktig, det är inte många dar hon har varit ifrån stallet och Gnisten och när det händer så är det jobbet som har kallat eller flickornas ridlektioner på Pite ridklubb. Och så har hon ju en familj att sköta om!

Haha nu ligger Rollo och sover bredvid datorn och han har pressat ner sig i "lådan" där jag har skrivpapper,

gókissen!

Av Yvonne - 21 april 2012 20:03

Tur att Josse har satt in sååå fina bilder på Juna, Rappis och Kungen i bloggen så att det finns något att glädja sig åt i detta trista snögloppande väder!

Janne körde Vinna fem varv på banan sedan gav han opp, det slaskade värre kring bena på märra!

StallLena for ut och red en sväng med Gnisten och hon var värre missbelåten både med vädret och dessa bilister som inte tar någon hänsyn när det kommer ett hästekipage efter vägen!

Det var inte första gången hon var arg som ett bi    när hon kom tillbaks till stallet, men nu var måttet rågat så nu ska hon skicka in en insändare till PT, När hon kommer ut på landsvägen passerar en bil med en kvinna bakom ratten utan att dra ner på farten när hon närmar sig hästekipaget dessutom var det en stor vattenpöl på vägen så ni kan ju tänka er vad som skedde?

Det borde faktiskt ingå när man tar körkort hur man beter sig vid möte med en  häst på vägen för i slutändan är det så, att om det händer en olycka så är det bilisten som har ansvaret!  


Själv har jag tagit det lugnt idag, ingen ridning ingen körning, gjorde fint åt kaninerna istället, red ju lite backe med Moe igår och hade ändå tänkt låta honom vara ledig idag och Bolfaxas ena framsko hade gått utav efter träningen igår så nu måste hon skos om!

Och så mycket mer har inte hänt idag...men en kul historia kan jag bjuda på:


                                    HERR KARLSSON SITTER VID KÖKSBORDET och läser

morrontidningen när hans fru kommer rusande och klipper till honom i huvudet med en kastrull.

Varför gjorde du sådär? frågade han och tar sig på bulan i huvudet.

-jag hittade en papperslapp i din ficka igår med namnet Jeanette på svarade hon.

- men älskling, svarar han jag var ju på travet och "Jeanette" var hästen jag spelade på!

Hans fru tror på hans förklaring och ber skamset om förlåtelse...

Tre veckor senare sitter han än en gång vid köksbordet när hans fru ger honom ett våldsamt slag

i huvudet med en stekpanna. Han sjunker ihop vid bordet.

Varför gjorde du sådär nu då, frågar han när han kvicknar till.

Hustrun svarade:

-Din HÄST RINGDE!!!!!!!!!    He en trevlig lördagkväll!

Av Yvonne - 21 april 2012 17:56

Som vanligt är det Carina O som har skickat bilderna! :)

       

Av Yvonne - 21 april 2012 13:08

Vi har fått bilder på Rapptösen från hennes nya hem!
Camilla Fjällström är fotograf!

   

Av Yvonne - 21 april 2012 13:05

Här kommer några bilder på fina fina Juna, som ägare Camilla skickat!
Bättre sent än aldrig!
   

Visst är hon helt otroligt snygg??!  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards