Älvbacka

Alla inlägg under december 2010

Av Yvonne - 31 december 2010 12:41

EUSKEFEURAT!!!!!!

SÅ KLART....

Kunde inte blogga nåt onsdag/torsdag, det var nå´kajko med datorn, skyller

på Telia! Nu funkar det iallafall.

Hästarna är fortfarande lediga, det blev ju kallt även denna vecka så vi passade på att avmaska pållarna efter vaccinationerna.


I onsdags var jag och Petter (mågen) på konsert med Euskefeurat, det är så

himla mysigt! Vilken spelglädje, den står högt i tak  och killarna byter instrument

mellan varandra ja dom verkar kunna vartenda spelbart instrument.

Ronny med sin härliga jargong mellan låtarna och Bengts underbara mörka stämma i dom tänkvärda låtarna och resten av gänget har en utstrålning som heter duga!

Jag tror att Petter njöt lika mycket som jag och det var nog bara en låt som han inte hängde med i för den var på rent pitemål!

Och när killarna tackar för sig efter sista låten Då fattas det ju nåt och det blir vilda applåder och fotstampningar åsså kommer dom in på scen igen greppar

instrumenten och så kommer det ett par godingar till med den bästa sparad till sist, "det är hit man kommer när man kommer hem", Sofia jag tänkte verkligen

på dej då!.

Köpte deras sista skiva "Det är aldrig försent att ge upp".

Ojojoj, nu är det ett helt år tills nästa konsert och då ska jag ha med mej veterinär Ire´ne och varför inte goa tjejen Carina O med på ett hörn oxå?


Det är verkligen  en blandad skara som besöker Euskefeurats konserter, från

7/8åringar till 70plussare! Och fullsatt salong både tisdag och onsdag och det

blev en extra föreställning på torsdagen, nog är dom poppis allt!


Hästarna är ute i den 20gradiga kylan, det är max vad vi släpper ut dom i.

har gjort allt klart i stallet och vid fyra tar jag in dom, blir tidig kväll.

När dom kommer in så käkar dom opp kraftfodret tar en vilopaus innan intaget av hö börjar.

Det blir en lugn nyårskväll med småbarn i huset, vi äter gott, oxfile´"egenuppfödd" med hasselbackspotatis m.m "Bladätargänget" äter cornfile´.


Ha nu en trivsam sista kväll på år 2010 så hörs vi nästa år!

GOTT SLUT OCH GOTT NYTT ÅR OCH ETT RIKTIGT GOTT NYTT TRAVÅR  alla

TRAVVÄNNER! och KRAMAR I MASSOR!!!!!!!!!!!!!!!!



















Av Yvonne - 27 december 2010 18:16

ja det inte nåt jag sysslar med i onödan, men idag var jag och mammas sambo

Rune iväg till Pite stad och "shoppade" presenter till småflickorna som anländer ikväll. Rut hittade jag lite köksgrejer till för hon har börjat intressera sig för

köksgöromål och Edit får smycken hårband m.m och naturligtvis blev det hästar

oxå det går ju inte att undvika!

Ja vad blev det mera då? Jo Två flaskor hårbalsam, 2 flaskor diskmedel, kattsand

och hund/kattgodis!

Sen for vi till några möbelaffärer och kollade in soffor och fåtöljer till mamma

och Rune, har nämligen övertalat dom att skaffa nåt nytt och bekvämt att

mysa i framför tv:n.

Köpte mackor och saffranssemlor till fikat och sedan bar det iväg hemåt.

Nu väntar jag på att Stockholmarna ska komma, Janne är på väg att hämta opp dom, men flyget var försenat!


Fick ett tråkigt besked idag. Jan Åberg Stall Bodbäck , en stor kallblodsprofil

och uppfödare av alla Bodbäckshästar har gått ut tiden.

En trevlig och godhjärtad man som lämnar många fina kallblodsuppfödningar

efter sig, Vem minns inte BodbäcksPålle i Stig Lindmarks regi?

En varm tanke sänder jag till hans fru Harriet.....

Livet är skört.....

Av Yvonne - 26 december 2010 21:29

Janne tog saken i egna händer idag , han fick opp både travbanan och rakbanan

fast det tog lite tid förståss med den egna traktorn. StallLena och Josse kom och red en sväng i eftermiddag, hästarna blir ordentligt svettiga så det börjar bli dags att klippa tror jag


Och jag har börjat längta!! Den 29 ska jag och Annas Petter på Acusticum och lyssna på Euskefeurat, dom är bara BÄST eller hur Sofia?

Få se om Petter gillar dom, han är ju Stockholmare och inte så insatt i Pitemålet!

Nåja det blir säkert en upplevelse för honom.

Andra raden i mitten, bättre kan det inte bli.


Nu börjar jag bli riktigt haj på den här datorn, kan blogga, maila, har hittat

igen snabel @ och så fixar jag lite andra grejer oxå!

Men det har tagit tid som ni märkt.


Har klippt klorna på hundarna idag och borstat igenom pälsarna, Molly

är inte förtjust i kloklippningen fast hon accepterar det och Vilja behöver jag bara säja GODIS till så är hon med på noterna.

Annars har allt gått sin gilla gång idag och till veckan blir det att sätta igång pållarna igen!

Av Yvonne - 25 december 2010 22:05

Det har man ju läst om både i tidningen och sett på TV och då måste jag få berätta att i byn Tullnäs ett par kilometer från min by där bor det en beundransvärd tjej som värnar om djuren.

I vinter har hon matat två herrelösa katter, ja en har inte funnits i byn bara denna vinter.

Han är svart och ganska skygg, men kommer varje kväll och då har Laila värmt grädde och så blir han serverad mat.

Den andra katten har nu fått hjälp med Lailas omsorg, men den har bott i ett varmbonat utrymme på hennes farstubro som hon tillrett åt den stackars kissen.

Den har inte kunnat få komma inomhus då det finns en katt där som inte vill ha

sällskap. Efter påringningar till polis och kattakuten blev det klart att katten skulle bli omhändertagen och när hjälp var på väg så tog Laila in katten i badrummet, den var så utmattad att den somnade direkt!

Sedan bar det iväg till veterinären där den kollas opp och så blir det nog klippning av den toviga pälsen och kastrering. Blir intressant att få höra hur det går i fortsättningen?

Den andra katten ska dom försöka fånga i en fälla så att även den får hjälp.

Tänk att det finns dom som inte saknar sina djur när dom försvinner eller är det så att dom bara skiter i det?

Laila du är verkligen värd ett hedersomnämnande och det får du här av mej!

Jag vet att du har lagt ner hela din själ i dessa katter och varit opp på nätterna

för att kolla om dom varit i behov av varm mat !


Ser ni en katt som verkar fara illa, ta hand om den! Vintern är lång och kall!


Här på gården händer inte så mycket just nu, pållarna vilar och det är ganska skönt med ett litet break. Det har ju kommit en hel del snö och Janne har bara kunnat ploga opp på gården, travbanan och rakbanan är knökfull med snö så det måste till kraftigare don för att få opp dom.

Han ska tala med killen som plogar storvägen så kanske han kan ta det när han kommer swischande förbi !

Fast det får väl bli efter helgen.

På måndag kommer Anna med familjen, det blir kul och full rulle med två små tjejer! Det blir spännande för Edit nu när hennes vita höna "Snövit " har börjat värpa igen, sex vita ägg väntar i kylskåpet.


Har varit ute med hundarna så nu ska jag läsa en stund, fick en bra bok utav Moas matte i juklapp, Alfahannen av Katarina Wennstam.

Av Yvonne - 24 december 2010 12:42

ut i stallet, fodra, utsläpp (bara 14 minus), ge Plåster (stallkatten) mat, greppa

dynggrepen och börja mocka eller "skotta" som vi säjer i Pitebygden!

In med massor av ny spån i boxarna.

Lägga in kvällsfodret och skära morötter (julgodis) ettpar hinkar och fördela i krubborna. Även Mio fick sig lite morötter, men han ska få hårt bröd och en näve sockerbitar ikväll. Han är ju inne numera och det verkar han trivas bra med i

stor egen box med mycket spån.

Kaninerna får vitkål och morötter och varsin hårdbröbit och för hönsen blir det

torkade rönnbär, majs och riven vitkål, det är mumma det!

Katterna får smaka hundarnas levergodis dom bara älskar det och vovvarna får

varsitt stort tuggben, dom har varsin stor älgskank i frysen, en till Moa oxå

fast det blir senare att knapra på dom. Risken är ju att bena försvinner i djupsnön.

Gick opp och tände ljuset för Touch efter stalltjänsten och igårkväll var jag

och tände ljuset hos Topsy och de andra smådjuren, Topsy skulle varit 20 år om hon levat och Molly fyllde 8 år igår, hon har allt blivit grå om nosen.

Vilja blev ett år i november!


Har griljerat skinkan, den ser fin ut, ikväll åker vi och firar en lugn jul till-

sammans med min mamma och hennes sambo Rune OCH vi ska BARA ha

risgrynsgröt och Skinka och nån efterrätt.

Det var vi alla överens om

Varför lägga ner arbete på en massa mat som man bär ut och in i kylskåpet,

föredrar att få dona i stallet mer än att stå framför spisen.


Igår kom stallLena med flickorna och så Josse och dom tog sig en julridtur, jag och Janne fick en stor julgrupp av Josse med familj. Hennes mamma är så himla duktig, hon gör den själv och vi har fått i alla år Josse har varit här som stalltjej.

StallLena  hade oxå med sig en klapp och ett kort där det var så vackra ord

skrivna. Tack tack tack, det blir kramar när ni kommer!


Nu kommer det en liten hund och tycker att vi ska gå ut och busa en stund så det får väl bli så.......

Sofia, pussa på dina pållar från mej! kram!

Och en stor julkram flyger iväg utefter Södra Altervägen till "Jonssons Gård i

Altersbruk" !!




Av Yvonne - 23 december 2010 21:51

men nu har det börjat lätta, Touch min dotter Annas ponny och min allra största kärlek av alla hästar jag har haft omkring mej genom åren som gått fick den 18 oktober somna in i sin box lugnt och stilla.

21 år gammal sade denna kloka härliga ponny nej tack till livet!

Torsdagen den 14 oktober fick Touch hög feber 40,1 och ville inte äta och dricka.

Vet. Irene kom och vi satte honom på dropp och smärtstillande, han började äta och dricka i små mängder piggnade till och ville gå ut i hagen dagen efter.

Febern gick ner , men efter ett dygn var den uppe i 40 igen och han fick väldigt hög puls. Det blev dropp igen, när Irene kom så hade Touch boxdörren öppen

och när han såg henne klev han ut ur boxen gick fram till henne  och vände från huvudet  (droppkanylen hade han kvar på halsen) som för att visa att han var redo

för en ny omgång dropp vilket han fick.

Piggnade till, men febern ville inte släppa  och på söndag kväll svällde han opp

i skapet och han såg inte bra ut.

När jag sa gonatt till honom senare på kvällen så stod han med rumpan mot mej i boxen och när han vände på huvudet och tittade länge på mej då såg jag i hans ögon att han bad att få slippa leva längre...

Josefin kom på måndan för hon skulle gå prao och då fick hon gå ut och gå med honom en stund, ringde Irene och grät sa att nu måste du komma för nu är

Touch jättedålig!

Jag fick en stund att pyssla om och prata med honom innan Irene dök opp ocd då fick han en smärtstillande spruta vilket gjorde att han blev så pigg och började äta hö, han till och med nojsade lite med sin boxkompis.

Irene tog god tid på sig med förberedelserna och det kändes så skönt att se Touch i ögonen  och se hur lugn och avspänd han var och hans kompis(Irenes häst) var med hela tiden och stod med huvudet  i öppningen mellan boxarna och

tittade på.

När det så var dags höll jag honom i grimman och det fanns ingen oro allt var så lugnt och stilla och det var så tyst i stallet....

Nu vilar Touch i skogskanten vid travbanan och imorron ska jag gå och tända ett ljus till minne av en av dom klokaste hästar jag har mött.......


Ha en riktigt trevlig julaftonskväll , gonatt!!

Av Yvonne - 22 december 2010 22:35

när jag läser alla kommentarer ifrån er!

Det är en fantastisk känsla att ha så goa vänner....

När det känns tungt då tar man fram den känslan och då går allt som en dans!

Och nu har jag fått hur många julhälsningar som helst, nåja jag har faktiskt skickat 50 julkort. Tänker att jag ska dra ner varje år, men det går ju inte och

ändå finns det alltid någon eller några som kommit bort!

Då brukar jag skicka en nyårshälsning til dom glömda.....


Idag dök Marie opp när jag satt på bänken och lyssnade på veterinärfrågan på norrbottensradion, var precis klar med julstädningen hos mina tre kaniner.

Ja jag satt ju i stallet så klart. Nu har kaninisarna det jättemysigt med massor av halm i boxarna, imorron är det hönsens tur att få julfint, har redan bytt spån så  nu ska dom oxå få halm att gona sig i.

Iallafall så undrade nog Marie (Kungens lilla piga) varför jag satt där och hängde?

Så säjer hon att: jag har lämnat en julklapp i köket och då gick vi in med hundarna i släptåg.

Ojojoj! Tjejen hade ställt en jättestor korg full med godis av alla de slag på köksbordet och ni vet ju hur det är: nämen inte ska du slösa pengar på oss!

Jag gör vad jag vill med mina pengar.........du är så gullig tack snälla Marie

Kram kram!!

Jag har skitfina tjejer i stallet, det kan inte bli bättre dom kommer i regel stadigt två gånger i veckan och motionsrider sina favvopållar och dom ställer alltid opp och sköter intagning och utfodring på kvällen när vi är på travet. Det sitter

aldrig fast.


Jo jag ska väl berätta att Moe har fått en ny kusk Jako Alamäki, han är ganska färsk, men vi gillar honom och han kör Moe bra, det är en väldigt ödmjuk kille.

Han är sambo med Ann Wennberg som vi har känt i många år och hon är supertrevlig!

Det är ju tyvärr så att favvokusken Per G. har egentränad häst i samma klass som Moe (Farmfurir).


BodbäcksModin är såld och det är väldigt sorgligt, kände starkt för den fine hingsten. Linda S Heström ringde för ett tag sen och ville köpa honom.

Hon är svensk mästarinna i Monte´och i övrigt en duktig hästtjet och det känns faktiskt bra att det blev en kvinnlig ägare känner jag.

Det blir nog försäljning av nån mer för vi får ju två nya till våren kanske tre

fast jag tror inte att Raptösen är dräktig?!


När jag var ute med hundarna ikväll var det månsken och 22 minus, att

det är vackert och stämmningsfullt, tänkte på dikten Tomten....

Snön lyser vit på taken endast Tomten är vaken. (Viktor Rydberg)


Det blev sent som vanligt och jag har ju mer att berätta om, men det får bli imorron.


Gonatt sov gott, kram...




























Av Yvonne - 21 december 2010 23:17

Jag klarade det!!!! Phuu!!




Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards