Älvbacka

Direktlänk till inlägg 29 januari 2010

Snabbjobb och vaccination

Av Yvonne - 29 januari 2010 22:58

Tjugotre minus på morron när vi gick ut i stallet, efter utfodring och mockning

var hästarna jättesugna på att få gå ut i hagarna och rasa runt ett tag efter att

dom har fått stå inne i två dar (alla utom hingstarna) och Moe som jag ridit !

Janne körde Fixgnisten igår (han startar ju på måndag) och Josse red Fixan!


Det var glada pållar med mycket spring i benen och fast Moe fått röra på sig bägge dagarna så hade han MEST spring i benen och det började redan inne på stallgången, hela hästen är som en tidsinställd bomb mellan varven och han kutar omkring som en kalv som är på grönbete för första gången !

Temperaturen gick opp till 20minus så vi bestämde oss för att köra ett snabbjobb med Fixan och Gnisten, frös endast om tummarna.

Vi körde sex snabba intervaller på rakbanan med allerta hästar, doktor Stina var ute och red Kungen och hade med sig Viljas pappa Karu.

Vi möttes på rakbanan efter först vändan och Kungen var alldeles vit av rimfrost och lilla Karu hade fått en riktig "rimfrostmustasch"!

Kungen såg ut som en riktig "tomtehäst"!

Jag är så glad att Stina har fastnat för Kungen, han behöver få nån som gillar att rida honom. Hon har ju ridit både Fixan Och Gnisten, men Kungen har hon tagit

till sitt hjärta! Minns inte riktigt hur hon beskrev honom, men jag tror att hon liknade honom vid en lastbil och en ballerina! Klura ut det ni!!??

Janne körde ett lugnt pass med Bolfaxa medan jag stack iväg med Moe och gav honom fyra intervall och det kändes jättebra och jag frös ingenting.

Men idag kunde jag dra in luft genom näsan och då fastnade dom ihop, har du lyckats med det i vinter Sofia?

 Ringde till veterinärstationen Gran idag och beställde två vaccinationer, Vilja och Storvinna skulle ha sin andra spruta och framåt eftermiddan kom veten , en ny bekantskap för oss = en go´och glad skånepåg!

Vilja blev jätteförtjust i honom och när han skulle ge henne sprutan så höll hon på att nästan lägga omkull honom på stallgången oh han fick många hundpussar,

Molly ville inte komma ini stallet fast egentligen så har hon inget emot veterinärer.

Vinna fick sin spruta och stelkramp oxå.

Ikväll hälsade Vilja på hos våra underbara grannar, När jag skulle lämna dagens skörd av ägg så smet Vilja in och snabbt var även Molly inne i köket och fram

till skafferiet. Hon vet minsann vad som vankas där (kakor)!

Vilja fick sig oxå en kaka så det dröjer nog inte länge förrän familjen Andersson har två hundar som sitter på bron och suktar efter gosaker!

Vilja är duktig och kan sitta fint och lyder "ganska" bra när jag säjer stanna!


Temometern står nu på 23 minus, hoppas att det inte är lika kallt imorron för

Janne, jag och Stina ska på "italiensk afton" här ibyn imorronkväll!


 
 
Ingen bild

sofia-Stall Neshime

30 januari 2010 08:22

*Leer* Ja, det gick faktiskt det där med närborrarna:) Jag tror jag snart fryser ihjäl för det är som de sjunger & hela tiden kom de bara mer o mer o mer.........40cm snö kom det härom dagen. Huvva! Kung Bore måste hört minklagan för jag har fått snö så jag teg:X
Ha världens bästa Lördag, kram på er

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 1 december 2020 14:53


1:a december och jag är så nöjd med vädret, lite snö och lagom kallt...inget regn! Det får gärna vara 5 - 10 grader kallt och kanske lite lite mer snö, nä föresten jag klarar mej! Har ju varit 1:a advent och många jag känner har julpyntat, men inte...

Av Yvonne - 19 november 2020 12:01

Av Yvonne - 19 november 2020 12:00

Av Yvonne - 15 november 2020 15:48

Sötnosarna! Det är tryggt och mysigt med Vilja Skönt få ha fåtöljen för sig själv! Då tar vi soffan! Siri står ivrigt på bakbenen och väntar på godis! Kul killar med katten Pricken! Ruxan provar sitt nya shiretäcke inför kallare dagar! En hä...

Av Yvonne - 15 november 2020 15:39

Klockan är fem över halv tre söndag eftermiddag och det är redan skumt ute! Småregnar då och då, men ingen snö än så länge... Har iallafall klart med vinterns snöskottning och det känns bra, Tommy Björkman skottar och han är bra och pålitlig, skot...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards