Älvbacka

Direktlänk till inlägg 10 februari 2012

Med livet som insats

Av Yvonne - 10 februari 2012 22:59

Det kanske var lite drastiskt sagt, men det kunde ha blivit värre än det blev!

Jo så här var det, stallLena har fått låna våran ensitsrockard men hjulen var det punka på . Nu har Lena fixat så att dom är hela och kom med hjulen till stallet häromdagen och idag tänkte jag att jag sätter fast dom på rockarden

som stod lite illa till i spånskjulet tillsammans med en del andra vagnar.

Sagt och gjort, jag reste opp vagnen  kände på den så att den stod stadigt ...böjde mej ner och skulle flytta en sulky

för att få mer utrymme.

När jag står där så ramlar rockarden framåt och jag fick skalmen i nacken och blev golvad, pang!  

Visste inte om jag var levande eller död! Fast är man av hårt virke så är man, jag levde om än lite omskakad!

Har en svullnad i nacken och den gör ont, men det går väl över...   

Hjulen kom på iallafall så nu är det bara att tuta och köra  Lena!


Har varit behagligt väder bara 12,5 minus och vi har tränat hästarna utan att frysa. Moe fick sig en ordentlig tur och fick springa av sig ordentligt för nu är skogsbilsvägen plogad så vi var opp till Knöppelberget, men det var plogat ända bort till  Kopparnäslanga.

Tyvärr är det plogat för att det ska avverkas , men man får väl passa på när det verkar lugnt och när det är klart så är ju vägen fri!

Iréne kom idag och hon hade med sig en stor smörgåstårta, jättegod!

Nu har hon gått och lagt sig och imorron ska hon ut och jobba, men först vill hon vara med i stallet på morron innan hon sticker iväg på veterinära uppdrag.  

Är nog dax för mej oxå att säja GONATT!

 
 
Ingen bild

Birgitta Knöppel

10 februari 2012 23:37

Vet Du hur Knöppelberget fått sitt namn?

 
Lotta

Lotta

11 februari 2012 07:48

Men Yvonne, du måste vara rädd om dig!!
Kanske läge att kolla upp det? Smällar i nacken är ingenting att leka med. Bra att ha det på papper ifall du skulle få problem längre fram

Fortsatt trevlig helg! (utan olyckor =) )

http://www.lottaskrypin.se

 
Ingen bild

yvonneholmgren

12 februari 2012 12:37

hej Birgitta Knöppel?
jag är ju ursprungligen från Stockholm
och har ingen aning om vad namnet Knöppelberget kommer ifrån?
Men jag ska höra mej för, det finns ju en och annan äldre person i byn som kanske vet?

 
Ingen bild

yvonneholmgren

12 februari 2012 18:55

Tack snälla Lotta för omtanken,
men jag känner mej "gode" bra nu!
kram...

 
Ingen bild

Birgitta Knöppel

12 februari 2012 23:43

Det vore kul att höra. Jag tror att min farfar var uppe i era trakter i sin ungdom, undrade om det hade med honom att göra....

 
Ingen bild

yvonneholmgren

14 februari 2012 18:29

Hej igen Birgitta Knöppel.
Har nu talat med den äldste mannen jag känner och han känner inte till varför det heter "knöppelberget" och han vet inte heller av nån som haft namnet Knöppel häromkring.
Det fanns en gård på väg opp till knöppel vid "korsvägaheida" där
det var väglöst land på den tiden och mannen som bodde där med sin familj hette Johan Pettersson, nu finns bara ruinerna kvar utav gården. Så tyvärr var det nog inte i den här bygden din farfar befann sig när det begav sig...Men någon kanske läser detta och kan ge besked vem vet?

 
Ingen bild

Birgitta Knöppel

15 februari 2012 00:09

Tack snälla för att du hörde dig för! Jag skall kolla varför min farfar var uppe hos er, jag vet bara att han åkte släde på bröllopsresa, med sin första fru, till - tror jag - Luleå. Jag har fått för mig att han skulle jobba där uppe - han var bryggerimästare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 1 december 2020 14:53


1:a december och jag är så nöjd med vädret, lite snö och lagom kallt...inget regn! Det får gärna vara 5 - 10 grader kallt och kanske lite lite mer snö, nä föresten jag klarar mej! Har ju varit 1:a advent och många jag känner har julpyntat, men inte...

Av Yvonne - 19 november 2020 12:01

Av Yvonne - 19 november 2020 12:00

Av Yvonne - 15 november 2020 15:48

Sötnosarna! Det är tryggt och mysigt med Vilja Skönt få ha fåtöljen för sig själv! Då tar vi soffan! Siri står ivrigt på bakbenen och väntar på godis! Kul killar med katten Pricken! Ruxan provar sitt nya shiretäcke inför kallare dagar! En hä...

Av Yvonne - 15 november 2020 15:39

Klockan är fem över halv tre söndag eftermiddag och det är redan skumt ute! Småregnar då och då, men ingen snö än så länge... Har iallafall klart med vinterns snöskottning och det känns bra, Tommy Björkman skottar och han är bra och pålitlig, skot...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards