Älvbacka

Direktlänk till inlägg 17 september 2012

Strö blott rosor...

Av Yvonne - 17 september 2012 18:09

Igår när jag hade givit lunch till alla djuren  hörde jag någon ropa:   Yyyvonne! Det var stallLenas mor Margareta och

hon sa: nu ska du följa med och se stallbygnationen, ja det var inte annat än att ta henne på orden så jag hoppade in i bilen och så bar det av oppi Åströms.

Och jag måste få lov att säja att när det stallet är färdigbyggt så blir det ett drömstall, skitmysigt! Gnisten kan skatta sig lycklig den dan han och kompisen Kenta får flytta in där!  

När vi kollat runt i alla "vrår" bjöd Maggan in mej på te och en gó macka med falukorv, majonnäs och färskgurka...

det var en ny smaksensation, har aldrig tänkt på att man kan ha "majjo" på falukorv! Var iallafall supergott !  


Och nu kommer jag till det jag skrev i "Rubriken", när jag satt där vid köksbordet med Maggan så föll min blick på en

vackert broderad "bonad" som hängde ovanför köksdörren och där stod det:


                                STRÖ BLOTT ROSOR

                               FÖR VARANDRA

                               TÖRNEN STRÖR SÅ

                                MÅNGA ANDRA  


Det var både fint och tänkvärt tycker jag...


Janne var med Bolfaxa på Vitsand i lördags, det var ju provlopp som vanligt på lördagar och hon skötte sig bra, ingen endaste galopp!

På fredan var vi dit med Kexet och Trolle och lilla Kexet var jätteduktig, men tyvärr så blev det en riktig flopp med Trolle som jag verkligen varit så glad  och belåten över...  

Efter ett varv tvärnitade han vid utgången och sedan tog det en himla tid att få honom runt ett varv till, han stannade flera gånger och Janne fick trixa och greja för att få honom runt ett varv till och när han kom förbi måldomartornet så for han i diket när han kom till stallsvängen... ???

Så småningom var ekipaget tillbaka i stallet.

Red honom dan efter och han var så fruktansvärt stel i halsen så det gick inte att styra honom, nu har jag masserat,

mekanikat och longerat i två dar och det är lite bättre, får fortsätta med det nu framöver .

Det är ju världens goaste och snällaste häst så blir det inte trav så kan han nog bli en trevlig ridhäst...

Synd är det för han har ett fint travsteg och fart!


Idag har det varit fulväder hela dagen, men vi hann ut och träna samtliga pållar innan stor regnet kom.  

Lillbrun och kaninerna har fått vara inne hela dagen och ikväll tog jag in beteshästarna.

Fick mejl från mästerfotografen Carina Oooo som lovat skicka bilder från unghästutställningen, kommer in på bloggen så småningom.  






         

                          

 
 
Ingen bild

Stall-Lena

17 september 2012 20:19

Mor min sa att hon hämtat dig för en stall titt igår...sa att Janne alltid kommer själv. Visst blir det fint :-) Tänk att min barndomsdröm äntligen blev verklighet. Nu är det inte länge kvar till invigning :-) Längtar!! Kram, ses.

 
Ingen bild

yvonneholmgren

18 september 2012 19:41

Jaa du stallLena!
Det är några år sedan jag mötte din mor på ICA och hon frågade
mej ifall Linn fick komma och prova rida på Kompis?
Visst sa jag, men Lena får sköta om det själv och på den vägen vart det...tänk hur det kan bli!
kram !

 
Ingen bild

bettan

19 september 2012 09:58

Trolle är precis som sin syster, hon gjorde så ett par gånger åxå.

 
Ingen bild

yvonneholmgren

20 september 2012 12:22

Ja Bettan, har hört att Joanna har haft "boms"tendenser men är botad av duktiga Hanna Olovsson! Hoppas verkligen att det håller i sig!
Trolle har nog tyvärr ett större problem som har funnits sen han kom till oss och det sitter i halsens muskulatur.
Med ultraljud har vi sett att det finns en skada som visar att han "kanske" som föl blivit trampad el. sparkad på halsen. Han kan ju oxå ha slagit en kullerbytta!
Han är jättestel i halsen. Vi har haft en kotknackare från Skellefteå som inte gav nåt resultat, Kepan som är skicklig inom rörelsemekaniken har givit mej lärdom i vad jag kan göra. Jag masserar, mekanikar och stretchar och visst blir det lite bättre för honom, men inte bra!

 
Ingen bild

yvonneholmgren

20 september 2012 12:25

Bromstendenser ska det va Betta!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 1 december 2020 14:53


1:a december och jag är så nöjd med vädret, lite snö och lagom kallt...inget regn! Det får gärna vara 5 - 10 grader kallt och kanske lite lite mer snö, nä föresten jag klarar mej! Har ju varit 1:a advent och många jag känner har julpyntat, men inte...

Av Yvonne - 19 november 2020 12:01

Av Yvonne - 19 november 2020 12:00

Av Yvonne - 15 november 2020 15:48

Sötnosarna! Det är tryggt och mysigt med Vilja Skönt få ha fåtöljen för sig själv! Då tar vi soffan! Siri står ivrigt på bakbenen och väntar på godis! Kul killar med katten Pricken! Ruxan provar sitt nya shiretäcke inför kallare dagar! En hä...

Av Yvonne - 15 november 2020 15:39

Klockan är fem över halv tre söndag eftermiddag och det är redan skumt ute! Småregnar då och då, men ingen snö än så länge... Har iallafall klart med vinterns snöskottning och det känns bra, Tommy Björkman skottar och han är bra och pålitlig, skot...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards