Älvbacka

Direktlänk till inlägg 9 mars 2013

Strålande och kyligt

Av Yvonne - 9 mars 2013 19:17

  Sol, vilken fin vinterdag det har varit, men ingen värme at tala om!

Det nöp lite i näsan när jag körde Bolfaxa, blev lätt träning idag för igår körde jag intervallträning på rakbanan

första för i år...kändes superbra!

  • Inga renar inom synhåll  på ridturen, men massor av spår och en ren hade varit på väg ner mot gården ...men drivits tillbaka av skoterspåren att döma, ja renägarna verkar ha bra koll på sina djur...kör opp spår i snön för att kunna se hur dom rörs.  
  • Både haren och räven verkar ha blivit störda av renhjorden för det var en del spår efter dom, genom att det är snö kan det "berättas" en del om vad som sker i naturen...för många år sedan var jag ute en vinter och red efter "gamla AxelJonnson" som slutade med en vändskiva på den tiden (numera rider man in på den från Kattmyrvägen
  • och kommer senare ut på densamma). iallafall mötte mej en syn som visade att här hade räven varit framme,
  • troligtvis var det en orre som flugit ner i snön för att sova i den stora snöhögen som var i mitten på vändskivan...
  • räven spår gick spikrakt fram till "hålet" där orren suttit och där var en del fjädrar och sedan fortsatte spåren
  • ner på andra sidan snöhögen! Där hade han fått sig ett skrovmål!
  • Orrar gör så flyger ner under snön, nog har en och annan pålle blivit skrämd när det flugit opp ett tjugotal orrar
  • som borrat ner sig i snön, men numera är det väldigt sällsynt att det händer!

Alltså, Var kommer prickarna ifrån???? Blir inte klok på detta med datorn!  

Stjärnan har varit ut sina tre varv på banan och lillsyrran har jag nu tömkört två gånger på stallplan och hon försöker

då verkligen förstå vad jag vill.

Nästa vecka ska Stjärnans tre varv utökas till fyra, men än så länge gäller bara "skritt" och nästa gång ska vovvarna med när jag tömkör...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 1 december 2020 14:53


1:a december och jag är så nöjd med vädret, lite snö och lagom kallt...inget regn! Det får gärna vara 5 - 10 grader kallt och kanske lite lite mer snö, nä föresten jag klarar mej! Har ju varit 1:a advent och många jag känner har julpyntat, men inte...

Av Yvonne - 19 november 2020 12:01

Av Yvonne - 19 november 2020 12:00

Av Yvonne - 15 november 2020 15:48

Sötnosarna! Det är tryggt och mysigt med Vilja Skönt få ha fåtöljen för sig själv! Då tar vi soffan! Siri står ivrigt på bakbenen och väntar på godis! Kul killar med katten Pricken! Ruxan provar sitt nya shiretäcke inför kallare dagar! En hä...

Av Yvonne - 15 november 2020 15:39

Klockan är fem över halv tre söndag eftermiddag och det är redan skumt ute! Småregnar då och då, men ingen snö än så länge... Har iallafall klart med vinterns snöskottning och det känns bra, Tommy Björkman skottar och han är bra och pålitlig, skot...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards