Älvbacka

Direktlänk till inlägg 19 februari 2017

Det snöar!

Av Yvonne - 19 februari 2017 13:21

Ja idag snöar det, inte jättemycket fast det blir vitt iallafall!
Det är skithalt så det gäller att vara försiktig var man sätter fötterna, tur man har sparken!
Törs inte ut med nån häst idag, det är så förädiskt med blankisen under det tunna snötäcket...även om hästarna är broddade...
Janne körde Måns igår och jag körde Fixan och Ruxan , efter det red jag Moe så det är lugnt får bli en
fridag och jag tänker oxå ta det lugnt och ha en slödag vilket inte händer så ofta!
Ska pyssla med Helmi och Alma senare i eftermiddag.

För några dagar sedan slocknade spislampan och när jag skulle skruva loss den och byta så gick den sönder och hållaren till lampan blev kvar och det är inte så stort utrymme att spela på för att få loss eländet!
Bad Janne fixa det, men men det hände inte så mycket så när jag kom från stallsysslorna på morron tog jag saken i egna händer...
Drog fram spisen och ryckte ut kontakten för att inte få en stöt och jag visste ju vad som väntade där bakom...skitigt värr
Det gick snabbt att rengöra, samlas ju damm och alltid är det ju något som ramlar ner därbakom.
Men inte var det så lätt att komma åt hållaren som satt kvar MEN jag har en "liten" miniverktygslåda som jag fått av våran föredetta
goe stallgrabb Peter och den har jag i alla år varit mycket rädd om. I den fanns en spetsig liten tång och med den lyckades jag pilla
ut hållaren så nu är en ny lampa på plats spisen tillbaka på plats och lampan lyser! Och den lilla miniverktygslådan är nerstoppad i skrivbordslådan.

Idag får hönsen hålla sig inomhus, tror inte de är så pigga på att gå ut, visserligen är det bara tre minus annars är luckan öppen när
det är närmare plussgrader som det varit då och då i vinter och då gillar tjejerna att vara ute.
Tuppen är inte så pigg på att gå ut...
Vi har en jättegullig liten svarthöna som heter Sara och hon gillar att sitta i famnen och mysa, då sluter hon ögonen och pratar på
när hon blir struken över ryggen och hon vill vara nära hela tiden!
Höns är himla trevliga djur, nyfikna och intelligenta!

Igår tvättade jag Viljas "gosekatt" som hon har haft sedan hon var valp , först hade hon en kanin som hon smög ut med och lämnade
på travbanan och så kom Janne med traktorn och snöslungan och då blev det bara trasor kvar av gosekaninen!
Hittade katten på Reprisen, svartochvit rund om magen, numera är den platt som en pannkaka, innanmätet är utdraget och den
är ganska skamfilad! Har fått laga den årskilliga gånger, men eftersom den är henne väldigt kär vill jag inte slänga den.
Vilja, Molly och Moa har haft dragkamp med den på köksgolvet och lilla Vera brukar hänga sig fast i svansen på den när Vilja slänger
både katt och Vera fram och tillbaka!
Varje kväll när det är läggdags kommer hon opp med den i sängen och så har vi dragkamp en stund och Vilja morrar som en
tiger ju mer jag drar och slänger med den fram och tillbaka och när vi är nöjda lägger hon huvud och tassen på den och kommer
till ro...denna ritual förekommer i stort sett varje kväll!
En bild härnedan på en nytvättad kisse, luggsliten, men ren!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 1 december 2020 14:53


1:a december och jag är så nöjd med vädret, lite snö och lagom kallt...inget regn! Det får gärna vara 5 - 10 grader kallt och kanske lite lite mer snö, nä föresten jag klarar mej! Har ju varit 1:a advent och många jag känner har julpyntat, men inte...

Av Yvonne - 19 november 2020 12:01

Av Yvonne - 19 november 2020 12:00

Av Yvonne - 15 november 2020 15:48

Sötnosarna! Det är tryggt och mysigt med Vilja Skönt få ha fåtöljen för sig själv! Då tar vi soffan! Siri står ivrigt på bakbenen och väntar på godis! Kul killar med katten Pricken! Ruxan provar sitt nya shiretäcke inför kallare dagar! En hä...

Av Yvonne - 15 november 2020 15:39

Klockan är fem över halv tre söndag eftermiddag och det är redan skumt ute! Småregnar då och då, men ingen snö än så länge... Har iallafall klart med vinterns snöskottning och det känns bra, Tommy Björkman skottar och han är bra och pålitlig, skot...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards