Älvbacka

Alla inlägg den 6 januari 2012

Av Yvonne - 6 januari 2012 18:29

Även jag drabbas ibland, men inte så ofta, beror väl på att jag vistas utomhus en hel del !

Förkyld har jag iallafall blivit och ont i halsen, det har pågått i dagarna tre nu...  nyser i massor!

Nåja livet går vidare för det, vad är en förkylning mot att bli drabbad av värsta olyckan! Sämst är det  vid

uppstigning på morron när kroppen värker och är stel, snart känner man sig gode fräsch när man öppnar stalldörren

och andas in hästlukten!

Vaknade kl. 8.00, alla andra i huset sov och den enda som reagerade när jag satte fötterna i stövlarna det var Vilja

som glatt hängde med till stallet efter att hon gjort sin kissrunda!  

Hö och kraftfoder till pållarna, mat till kaninerna som nästan är "hetare på gröten " än hästarna. Och Plåster ja han låter som en mistlur när han får se mej oavsett om Janne gått till stallet före mej så drar han igång sitt jamande så

fort jag öppnar stalldörren! Har aldrig haf en katt som kan låta så högt och så läääänge!  

Men gó det är han...

Igår gick livet vidare utan bloggning, krafterna räckte inte till på kvällskvisten.  


Idag har jag varit desto mer aktiv, när hästarna fått sitt på morrn bar det vidare till hönsen som alltid är glada och förväntansfull när jag stiger in och har jag snö på stövlarna då pickar dom effetivt tills det är renrakat!

Dom fick oxå sallad och en stor bit kalvsylta att mumsa på "om nu höns kan mumsa", men vi säjer så iallafall!

Hade hunnit komma ett vitt ägg och ett "skinnägg" och skinnet var så tjockt att jag kunde nypa tag om det!

Kändes som att lyfta en nyfödd kattunge i nackskinnet, ja jag har ju aldrig lyft en nyfödd kisse i nackskinnet fick

bara en förnimmelse att det kunde kännas så. Rune "grannen" dök upp och skulle hämta ägg från gårdagen då

gav jag honom skinnägget som ett "bonus"ägg!  


Vad det har snöat, Janne har slungat snö i eftermiddag travbanan och rakan rensade han och nu är det ett par decimeter igen! Det ska visst sluta under natten "SNÖANDET"!!!

Runt tvåtiden kom stallLena för att pyssla om sin pålle och då tog vi in alla hästar utom "skogsisarna" som inte

var intresserade av att komma ner till grinden!  

Jag gjorde Moe iordning för en ridtur i skymningen med Vilja som följeslagare och när vi kom tillbaka hade Lena tagit in "skogsisarna" och det var så tyst och lugnt i stallet att jag hade kunnat höra en knappnål falla...det visar att pållarna var belåtna MYcket belåtna med tillvaron...

Det skulle vara mycket svårt för mej att ha hästarna på s.k Lösdrift, näe det skulle aldrig gå!

Tänk vad mycket man skulle missa...det mjuka lite sömndruckna gnäggandet på morron, pysslet på kvällen,

malandet av hötuggandet, livsglädjen när hästarna släpps ut i hagen och längtan att komma in i sina boxar på kvällen, nymockade boxar med ren spån i  och rensopad stallgång!  Åhh vad mycket det finns som man skulle sakna, tänk bara den där stunden man unnar sig att gå ut i stallet lite senare på kvällen och kanske ge en liten extra giva hö...mäster Stig Lindmarks fru Birgitta "hästrädd", men hon gick alltid ut på kvällen och "duttade" hästarna som hon sa... då blev det en liten extra giva.


Denna kväll avslutade jag med att putsa på Knekten och "raspa" på hans hovar knacka litet och massor med beröm!

Om du vill bevisa för pållen att du är nöjd med honom så stryk och klia pannan under luggen.  

Blås lite försiktigt i näsborrarna särskilt på unga hästar då känner dom att ni är kompisar!


Selade på Knekten och hängde på vagnen, Janne var i stallet och fick se så duktig Knekten är och OM väder och vind

samt stallLena är på plats så ska vi "sätta för" och fara ut med honom runt banan på söndag...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards