Älvbacka

Alla inlägg den 24 december 2012

Av Yvonne - 24 december 2012 20:50

så jag har väntat hela veckan, men klockan 11.30 kom den på radion = Fairy tale of NewYork med "the Pogh"...

jag får en klump i halsen när jag hör den och är n ära till tårar, vet inte vad det är för fenomen som inträffar...

Euskefeurats "det är hit man kommer när man kommer hem" ger samma effekt och jag vet då en som  förstår

vad jag menar, Sofia bortí Bjärtrå!  

Ingen jul utan "Fairy tale" iallafall!

Och snart är det dax för Euskefeurats konsert för i år, men vem sjutton ska jag få med mej???   


Dan före dan igår alltså  kom Robert med familjen och gófika  hade dom med sig, även julklappar fast jag hade sagt att

dom inga skulle köpa, fick en söt liten julmatta med en kattunge på  och en JÄTTEstor tekopp och Janne fick en bok=

Svensk maffia.

På fredan kom stallLena förbi åkandes i rissla bakom Gnisten  och överlämnade en julklapp och i det paketet var det en stor igelkott som man ska skrapa utav skorna på, men den var så himla söt  så nu får den vara till prydnad inom hus

ett bra tag innan jag näns använda den som "fotskrapa"!  

Julafton har varit  en dag att måna om djuren, kring 20 minus på morron...släppte ut hästarna  när dom ätit morronmaten, mockade och fyllde på nytt spån i boxarna, la sedan in kvällsmaten. När jag varit in och fikat tog jag in Bolfaxa och selade på henne och så blev det en träningstur med en pigg och allert häst! Hade bylltat på mej ordentligt så det var med nöd och näppe jag tog mej opp i speedcarten. Körde ett pass på en timme och jag frös inte ett dugg trots fortfarande 20 minus! Händerna brukar vara värst utsatta, men min "doggywalker Göran var som vanligt förbi på morronkvisten och jag fick ett par rejäla vinterhandskar av honom i julklapp och dom var riktigt

varma. Jag selar alltid loss vagnen utanför stallet och jag var riktigt varm om händerna!

Trot eller inte jag kör i fodrade gummistövlar hela vintern och dom är supervarma, fick dom för några år sedan av min svärdotter Lena och började använda stövlarna även på vintern förra året med gott resultat.


Hade tinat en stek (egen uppfödning) som stod och puttrade på spisen och den var klar efter träningsturen, gjorde en gräddsås (hade bestämt "ingen julmat") jodå en skinka har jag fixat till! Gott på hårdmacka framåt kvällskvisten!


Klockan fem var bestämt att vi skulle ner och äta hos mamma och Rune  så klockan tre var jag och bjöd hönsen på majskorn och kvistar med rönnbär, sa godjul och stängde dörren, sex ägg hade damerna producerat...

Kaninerna fick hårdbröd och morötter, Lillbrun blev borstad , fick en hink varmvatten hö och kraftfoder sen var han

belåten.  

Satt sedan en halvtimme med Plåster (stallkatten) i knät så han fick lite julmys för han älskar att få vara nära,

när jag lagt honom i sin korg i selkammaren var det dax att plocka in pållarna och samtliga var överens om att det var skönt att få komma in en timme tidigare!

Och Bolfaxa som fått vara inne efter träningspasset gnäggade glatt när kompisen Kexet kom in i boxen mitt emot.

Äpplen och morötter i krubborna är ju inte vardagsmat så nog tror jag att pållarna kände lite julstämmning dom oxå?


Nu har vi kommit hem ifrån julfirandet hos mamma och Rune och steken var mycket god och lite julklappar blev det

oxå...


HOPPAS ALLA NI BLOGGVÄNNER HAR HAFT EN TREVLIG JULAFTONSKVÄLL! KRAMKRAM        


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards