Älvbacka

Alla inlägg den 14 oktober 2009

Av Yvonne - 14 oktober 2009 19:38

Imorse var det "nästan" 10 minus när jag gick ut i stallet kl.7.00

Men vadå tänker säkert en del norrlänningar, vänta till det blir neråt tjugo.

Ja jo inte är tio minus nåt att hänga opp sig på, iallafall så lyfte jag försiktigt på handukarna

som jag la på vattenbunkarna igårkväll spännande! Nog var det is, men inte så tjock skorpa

och vattenbunken som är hög var det intealls  så mycket fruset i, ja det håller nog inte i längden skulle jag tro?


Janne for till tandis tidigt på morronen så jag fick ha stallet för mig själv (vilket ärdet bästa jag vet), har nog nämnt det tidigare i min blogg?

Öppnade stalldörren efter att ha kollat vattenbunkarna,och möttes av Touch fina gnäggning och sen gick det som en löpeld genom hela stallet med gnäggande av alla de sorter, Fixsolas är nog suveränast för hon låter som om hon håller på att svälta ihjäl!

Juna, Trolle och Kungen bankar med hoven på dörren och kalvarna muar och Plåster (stallkatten) jamar och vill gosa,

men det är mat han är ute efter, till och med kaninerna står beredda vid gallret för sina morronmorötter !

När alla fått sitt i foderväg bestämde jag mig för att fästa eltråden mellam vinterhagarna så att jag kunde sätta hingstarna i sin nya hage och det tog lite tid förståss!


När det var klart så körde jag ut hösilage i hagarna och sedan satte jag på täcken på hästarna och släppte ut dom,

Moe ska alltid ut först helst annars far han runt i boxen som en helikopter.

Småhingstarna gillade sin nya hage och Mjölner Stilig och fölet fick ta deras sommarhage tills vidare, ville inte släppa ihop dom med Rapptösen när inte Janne var hemma. Det får bli imorron.

Mockade stallet, la in spån till en del och när klockan närmade sig tio var det strålande solsken!

Gick in och fikade, det blev te och mackor med messmör (älskar messmör) lägger på ett tjockt lager så att jag kan slicka av en del, tokigt va?

Janne kom hem från tandläkaren och när han bytt om for han och hämtade en "sladd" som han köpt av Byaföreningen,

jättepaktiskt att använda på trav och rakbanan, särskilt nu när vi fått på nytt material!


Gav djuren mat kring halv ett, dom brukar få kl.12.00 fast eftersom dom fick hö inne på morron så var det inte så bråttom för dom hade ju dukat bord när dom kom ut idag.

Tog in Fixgnisten så att han fick äta sitt kraftfoder ifred, vihar blivit tvungna att börja göra så för annars äter Kungen opp både sitt och Gnistens!

När jag var klar med utfodringen så bestämde jag mig för att plocka bort hagen nedanför vägen, det kändes ungefär som om det var sommar i solgasset och älven porlade så stilla (det är underbart att bo på landet)!

Lite längre bort längs älven håller ett tjugotal svanar till och dom trumpetar och gör nån flygraid då och då, håller nog på att träna ungarna för den långa flygturen som väntar framöver.


Janne kom hem med sladden och drog några repor på trav och rakbanan, ojoj så fint det blev!

Bolfaxa och Juna fick sig varsitt träningspass och så skönt det är att slippa höra dom "klampa" hovarna i hårdbacken!

När jag var klar med rivningen av hagen och magasinerat alla stolpar (tänk så lättsamt det är med plaststolparna)

förr skulle man först göra hål med järnspettet, i med trästolpen, spika på isolatorer och sen dra järntråden, phu!

Nu går det som en dans, men Janne får rulla opp elbandet. Det tycker jag inte om att göra får ont i armen!

 Iallafall så bestämde Jag mig för att rida en lång skrittur med Moe i det härliga vädret så vi for oppåt skogen, men där höll dom på att avverka så vi vände och tog en annan väg genom skogen  och blev borta i två timmmar.


Janne hade kört färdigt och hade precis kommit in med Juna så när Moe och hon var ompysslade (ja Janne han pysslar inte så mycket förståss) så fodrade vi kväll och tog in hästarna och kalvarna!

En sväng till hönsen och hämtade äggen, alla hade satt sigtill ro och det ser så mysigt ut , en del ligger i redena

en och en men oxå två och två och tuppen har alltid en höna bredvid sig.

När vi stängde stalldörren kl. 18.00 hade det redan börjat skymma.


Nu väntar jag med spänning på att Carina ska höra av sig och säja att dom köpt Trolles syster Johanna,

det är föresten en ny bild på Storvinna tillsammans med Carinas dotter på hemsidan, såå söta!


Ha en trevlig kväll alla som gillar att titta in på min blogg och glöm era bekymmer för imorron kommer nya!!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards