Älvbacka

Alla inlägg under maj 2012

Av Yvonne - 20 maj 2012 20:28

Carina O har som vanligt skickat så fina bilder från travet! Tack!


   

Av Yvonne - 19 maj 2012 21:45

Trots sol idag har det inte varit nån vidare värme  , men när vi får en värmebölja då kommer det att explodera

i naturen!  Som sagt, björkarnas "musöron" har sprängt sig ur knopparna och det är bara värmen som fattas för att sommaren ska ta fart!  

Hann med fyra hästar idag/kväll och lite annat, körde Bolfaxa på förmiddan, men sedan inväntade jag kallblodsloppet på V75, Stamping startade och var favorit och i kanonform så förväntan var stor MEN det blev platt fall!

Satan oxå är det inte det ena så är det det andra...Vildvitter galopperade och kusken började krångla mellan spåren vilket gjorde att Stampings kusk Peter fick styra rakt ut för att inte trampa i hjulet på Vildvitters sulky och

så var den dan förstörd, det blev galopp och tappad koncentration!

Det var ändå skönt att det inte var något fel på Stamping förutom den incidenten.  


Efter detta gick jag ut och la in kvällsfodret till hästarna, tog in Moe och sadlade på  och så for vi och tränade i "Rolfs backe", Janne hade tagit in hästarna när vi kom tillbaka.

Var iväg och plockade äggen, stallLena berättade att igår när jag var på travet så hade tupprackarn flugit på Rune "grannen" när han skulle plocka äggen, men han hade lyft opp den lille stridisen och skakat om honom och sen var det bra med det!  

Fyllde på vatten i hagarna och medan jag väntade på att sista badkaret var fullt skötte jag om Storstjärna och

hon är så duktig, ska lägga på selen till veckan.

Janne fixade pyttipanna och när jag ätit skötte jag om min lilla Kompis och körde en sväng med honom och Vilja hängde med.

Klockan 21.00 tänkte jag få stänga hos hönsen, men inte var dom klara för "sängen" dom låg ute i sanden och gonade sig. När jag lyckts fösa in allihop så han jag inte mer än till andra sidan hägnet så var hela flocken i

hälarna på mej och sådär höll vi på, fick till slut ta deras vattenbehållare och ställa för öppningen medan jag stack ut ur hägnet och kunde stänga luckan!

Det är bara de fem fjäderlösa som håller sig inomhus framåt kvällskvisten, men fakstiskt så har det börjat komma nya fjädrar.

Janne körde Kexet innan V75 började och han säjer att nog har hon lite humör utan att vara dum förståss, men han går ju bara med henne än så länge och jag tror att hon är väldigt sugen på att få röra benen lite fortare!  

Av Yvonne - 18 maj 2012 22:48

Resultatet från Bodentravet blev första opl. vilket gav ett pris från Sleipner, alla kallblod som hamnar som första

oplacerad häst får ett pris! Alltid något...  Kungen var kanonbra från start och gick opp i ledningen  från sitt 20meters tillägg och behöll ledningen fram till en 300m då dalade han sakta bakåt i ledet.

Han är nog en kortloppshäst, men bättre ska han kunna, han fick ju ett bra lopp av Jaakko.


Träffade Raimo, Essets ägare och hans stalltjejer och allt var bra med Esset!  

Det är ju lite svårt att konversera när dom inte är så bra på svenska  och jag som inte förstår finska!


Tyvärr blir det inget montélopp i Skellefteå  imorron lördag. Det var bara Moe som var anmäld, nästa chans är den

29 juni i Boden ch då är det ett lopp med tillägg och det är ju bra för då  kan ju alla vara med. Tror Me står på fyrtio

meters tillägg då, men det gör ju inget för det är ju i första hand för att få se hur han fungerar?

Nu har vi ju fått vänta så länge på denna chans så hoppas det inte kommer "fler käppar i hjulen nu"...


StallLena tog kvällspasset i stallet och det var skönt att komma hem och allt var klart, behövde bara gå och "natta" hönsen. Nio ägg fick vi ikväll!  


Avslutar med att berätta en märklig grej, för ungefär en timme sedan låg hundarna i köket och rätt vad det är

rusar båda hundarna skällande till ytterdörren och det var skarpa skall, Vilja kutade oppför trappan  (hon har som vana

sen hon var liten att springa opp och kolla i lillfönstret när nån kommit på gården) och hon skällde hejdlöst!

Tittade ut genom fönstret och fick se en räv springa över ängen innanför travbanan!

Snacka om god hörsel va!   

Av Yvonne - 18 maj 2012 09:35

Jaa jag kan inte fatta varför det försvinner text när jag satt in det jag skrivit i bloggen???

Finns det nån förklaring på det? Ibland när jag har skrivit klart så bara POFF är allt borta!

Det var väl en och annan som funderade på vad jag menade i början av bloggen? Det började ju nrmalt men sen

blev det väldigt konstigt... det skulle ju stå så här= "efter toabesök och borstning av tänderna    gick jag ut i stallet, fodrade, på med regntäcken, ut med pållarna i hagen, "småregnigt" skottade skit, gick sen över till hönsen

och efter det fika    o.s.vidare Regnar idag  oxå föresten och vi som ska på travet!

Av Yvonne - 17 maj 2012 19:42

Doggywalkern kom tidigt imorse, det är tur att han kan ta ut hundarna själv! Det blev att masa sig opp ur

sänghalmen och börja den nya dagen med toabesök och borstning   , allt inför Vitsand var packat och klart så det var bara att plocka in Moe och Bolfaxa borsta och fläta pannluggarna på dom och sen bar det av till Vitsand.

Det regnade häftigt efter vägen, men när vi kom fram var det uppehåll, Lasse slöt upp efter en stund ville se Bolfaxa i auktion!  och jag tror att han var nöjd?  

Moe fick endast ett heat för han ska till Skellefteå och vara med i ett poänglopp  i kallblodsmonté, eftersom jag bara ridtränar honom är det bra med ett Vitsandsbesök då och då för att kolla formen och den är det då inget fel på!

Det ska bli jättespännande att se hur han kommer att fungera, kvalet gick ju så bra iallfall!

Vi var hemma på gården igen kl.12.00 och det regnade så efter en timme tog jag in hela högen för regnet bara ökade!


Rengjorde och fyllde alla vattenbunkar i hagarna och packade Kungens grejer (start imorron) och fixade till det Moe ska ha med sig på lördag, bytte raymondchecken mot ett vanligt uppcheck för det är inte lätt att hålla honom på mattan när sadeln ska av direkt efter loppet och risken är att man får "raymondkäket" i skallen och det är inte kul!  

När jag var klar med allt pusslande och pysslande kom Janne ut i stallet och sa att vi var bjudna till Göran på surströmming klockan tre...hade bara ätit två mackor och en kopp the sen morron, gissa att det vattnades i munnen!

Görans son Ove med sambo var oxå där  och vi smaskade i oss strömming efter strömming! Jag tror aldrig det är så

tyst vid ett matbord som när man äter surströmming, först ska man rensa, skala potatis, bre på smör på tunnbrödet

och lägga på potatis,fisk,löken,tomat och crémefraische i tur och ordning och sist kommer det svåraste momentet

i surströmmingsätandet "att balansera tunnbrödet utan att ingredienserna glider av" och att få in godsakerna i munnen ahhh!  Jag föredrar öl till surströmmingsmackan!  Och det blev efterrätt oxå, friterade bananer

med glass och grädde.

Mätta och belåtna åkte vi hem till två glada hundar som följde med mej ut i stallet för kvällsfodring, men först

blev det mockning, pållarna hinner vräka ur sig en del när dom står inne, sen en sväng till hönsen och plockade äggen och nu ska jag gå och natta dom så jag hoppas att alla är på plats inne i hönshuset.

Klockan är halv nio så det är inte alls säkert att de små liven är klara för "sängen" än?

Av Yvonne - 16 maj 2012 21:44

Ja dom anlände igår, svalorna och sädesärlan!   Det tjattras och byggs och renoveras för fullt under spånlidrets tak och inne i höladan! Jag blir så glad när dessa små energiknippen anländer varje vår, då känner man att det börjar hända saker och en annan händelse jag gillar det är när slåttermaskinerna börjar höras över bygden...  men

det dröjer förståss ett tag !

Har avslutat dagens vedermödor för en stund sedan, nu när det är ljust så glömmer man tiden! Kl. 21.00 hade alla hönsen gått in  och förberett inför nattsömnen, allt är lugnt och det verkar fungera bra i hönsgården, var lite orolig att

de fjäderlösa skulle bli mobbade. Tuppen är lite aggressiv mot lilla "Kajsa Kavat", det var han mot den andra hedemoran när hon var ny oxå, vet inte varför? Men det ger sig , han kanske inte gillar färgen?

Slängde ut lite vårgårdaris i hängnet och då fick hon inte riktigt vara med, men när jag stannade kvar så höll hon sig kring benen på mej och när Pontus försökte sig på nåt utfall då skällde jag på honom och då kluckade lilla Kajsa förnöjt!

(jag sa inte "vov vov" jag sa "nu slutar du med det där"! Och då blev han spak!   Hehe!


Jag, Moe och Vilja tog en tur opp till Råbacken, var nyfiken på hur vägen dit opp såg ut och det var ganska bra!

Lite blött och snö här och där, det är en bra och avstressande sträcka för Moe...  


Idag blev jag glad för Janne körde Trolle efter ett låååångt uppehåll, bara han kommer igång nu så kan jag börja rida honom lite oxå.


Nu känner jag för en dusch, krypa ner i sängen med en spännande bok, hundrana har skött kvällspromenaden själva

och Rollo vill nog komma in för han vet att jag har kokat fisk åt honom, har varit och handlat idag och då vet han att det blir fisk. Jag köper alltid ett paket fryst "alaska pollock" till honom när jag handlar och idag när jag plockade ett

fiskpaket ur frysdisken så stod där en dam och kollade in vad som fanns och så frågade hon mej: är den bra den där fisken? hrm ähh jag vet inte för jag köper den till katten. Då log damen och fiskade opp ett torskpaket ur frys-

disken! "bortskämd katt tänkte hon kanske...  

Av Yvonne - 16 maj 2012 11:19

Här kommer de utlovade bilderna från när Knekten var på Vitsand!
   

Av Yvonne - 15 maj 2012 21:08

Har ju tidigare skrivit en rapport från Esset i sitt nya hem i Pello. Imorse kom det ett trevligt mejl från Johanna som köpte Rapptösen och hon är så nöjd med "Rappis"!  Hon "Rappis" alltså har bara frångått rutinerna vid ett tillfälle, det

är så att stallägaren Lenas dotter Mikaela ridtränar Rappis och då rider hon ut i skogen "barbacka" , men se en dag

blev väl längtan till stallet för stark så hon tvärvände och stack tillbaka  i full karriär hem till gården med en inte alltför belåten Mikaela på sin breda rygg och ryttarinnan satt kvar ! Det tycker jag var en fantastisk bedrift!   


Ikväll när jag kollade mejlen  hade Kicki som köpt Knekten skickat ett  efterlängtat mejl, Knekten har varit på Vitsand för första gången och det hade gått så bra så nu planerar Kicki att delta i 2årsserien med honom framöver,

spännande! Hon skickade med två bilder oxå som jag har vidarebefodrat till Josse för insättning på bloggen!  


Har med stallLenas hjälp varit till Roknäs och hämtat hem nya hönsen och jag kan säja att den lilla "hedemorahönan" är en av dom gulligaste hönor jag har träffat! Har döpt hene till "Kajsa Kavat" för hon är så frimodig och tam.

Ikväll när jag skulle natta hönsen så fick jag in alla utom Kajsa, hon följde efter mej som en hund och jag lyfte opp henne och puttade in henne genom luckan men när jag skulle gå ut och stänga då kom hon igen och igen och då var det inget annat att göra än att ta opp henne  i famnen, bära ut henne ur hängnet och släppa in henne genom dörren

istället. Ja hon   är så otroligt söt!

De fem vita lohmndamerna  ser inte för fagra ut, inte många fjädrar på sina små kroppar, berättade ju tidigare att "hönsmamma" Anna räddat 50 stycken  från "äggindustrin" där hönsen sitter i burar på en kvadrat!

Kan man kalla det annat än "djurplågeri" ??? Hon hade velat köpa fri flera, men det fick hon inte...heder åt en sån

person som Anna!    

Det värkte i hjärtat när man såg hur plågade dessa små varelser har varit, men nu hade dom ett jätteurymme att

röra sig på och Anna har lyckats hitta hem till 25 av dom däribland mina fem! Och så hade hon satt in två tuppar för att det blir lugnare då sa hon, den ena tuppen var stor och reslig medan den andra var en liten plutt som såg ut som min lejonhuvade kanin Ludde, samma färg och lika lurvig!

Nu ska det bli roligt att se hur fjädrarna växer ut undan för undan och se livsglädjen frodas!

Värper gör dom och stora ägg, man förundras hur dessa små kroppar kan prestera så mycket!


Efter installationen av hönsen körde jag intervall med Bolfaxa och jag måste säja att det blev skillnad med Järvsöfaksbettet, nu domnar inte händerna bort.

På torsdag ska vi åka med Bolfaxa och Moe på Vitsand och på fredag startar Kungen.

I eftermiddags körde Janne Kexet, det är en fin liten häst rörlig och mjuk i steget och ivrig visar opp något som kan liknas vid "spansk skritt" mellan varven.

Jag jobbar på med Storstjärna och jag måste säja att jag är förvånad att hon är så medgörlig, go och snäll!

Trodde det skulle bli tuffa tag, men hon verkar så belåten  över att bli ompysslad och det går så bra att lyfta hennes hovar och inte en enda gång har hon bråkat!

Nu tror jag att Rollo vill komma in för natten, hundarna ch Janne sover redan.

  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards