Älvbacka

Alla inlägg den 20 december 2011

Av Yvonne - 20 december 2011 19:10

Vaknade i ottan och kunde inte somna om, klädde mej och borstade tänderna. Hundarna var oxå på allerten och ville ut!

´Rollo kom ner från vindan och satte sig i trappen  han vet precis vilka dagar som Moa är "dagbarn" och då väntar han med att gå ut tills hundarna dragit iväg till skogen!

Moa kom tidigt! Janne sov när jag gick till stallet efter att ha hämtat tidningen och slängt in den genom dörren...


Säjer alltid "gomorron" till hästarna innan jag tänder lampan , tänker utifall att dom ligger ner fortfarande så behöver

det ju inte bli nån "överraskning" när ljuset tänds!  

Några gnäggar mjukt, men inte Fixsola...hon "skriker" högt rakt ut så det skär i öronen! Och Trolle han bankar bestämt på boxdörren för han vill ha mat först av alla, men det får han inte för Kompis står på tur allra först för han står närmast foderkärran! MjölnerStilig hon drar tänderna opp och ner på gallret och även Kungen brukar ta till det  när

han tycker att det går för sakta innan käket hamnar i krubban. När alla har fått sin ranson av kraftfoder och hö då

är allt lugnt och då hinner jag mocka åt ett par stycken medan käkarna mal på pållarna.

Det är ingen häst i stallet som opponerar sig emot att man är inne och mockar medan dom äter, Trolle var lite tuff

medan han var hingst och vaktade kraftfodret!  

När alla hästar druckit och täckena sitter på så bär det av ut i hagarna, först Moe och Kompis sedan "skogsisarna"

som springer opp till hagen själva...          dom är fem nu när Kexet är på inkörning!

Och resten leder jag ut två och två, fast jag har slutat leda Trolle och Knekten tillsammans dels så går Trolle jättefort och Knekten han segar därbakom och det är jättejobbigt! Sen är det bra att ha lite mer kontroll på hingstungen för rätt vad det är så kommer han att vilja busa och hoppa på Trolle på hingstars vis och då kan det bli nog så livat!  

Blev ingen tömkörning förrän det blev mörkt, Janne har plogat idag oxå och jag ville inte gå ut medan han höll på med det runt gården och travbanan.

Var föresten in och hälsade på hos stall Neshime, jätteroande att läsa det "hon" därborti Bjärtrå bloggar om!

Hon "Sofia" hade ett inlägg om körtömmar att dom är så låååånga! Och det är dom!

Jag använder i regel Kompis körtömmar som är ganska korta så jag slipper trassla in mej, men har nu bytt till Långa tömmar...och då händer det att jag plötsligt kan ha änden runt foten, men numera så gör jag två knutar på lagom avstånd så att det funkar bra, fiffigt va?

Skulle vilja ha ett par tömmar mellan ponny och storhästtömmar.

StallLena var ut med Gnisten och körde en tur med risslan idag, det är härligt med kallbloden som går att använda

inom alla dicipliner, ja iallafall de flesta! Riktiga allroundhästar!


Det går mot julafton, vilket jag egentligen inte är så brydd över, huvudsaken är att barnen får "klappar" och att djuren har det bra!

Har julstädat åt hönsen idag och bytt spån och imorron är det kaninernas tur att få fint och då ska jag lägga in massor av hö i deras boxar så att det blir mysigt!  Har så härliga kaniner, när jag kommer till stallet så står dom på bakbenen vid gallret och väntar på pellets och varsin morot. Och samma på kvällen när hästarna får sin kvällsmat! Nog är dom medvetna alltid!


Nu kom "mjukkaksgubben" och knackade på och Janne köpte, kan ju vara bra att ha nu under julveckan!

Nä nu tror jag att det blir en sväng med hundarna för ikväll ska jag se "Homeland" på TV väldigt spännande och efter det är det dax at sova!  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards