Älvbacka

Alla inlägg den 26 december 2011

Av Yvonne - 26 december 2011 22:58

Det är väl en och annan som åkt häst och släde till julottan tidigt på juldagsmorronen...

fick ett mail igår från en travvän i Mockträsk som hade varit iväg på en liten julotta med häst och släde!

Då kändes en liten längtan i bröstet, jag har kört två gånger  till kyrkan i Norrfjärden. Det är längesedan och

första året var det ganska kallt, men jag hade ingen av våra travare som var lämplig... lånade en Dponny som

hette Larinett och vägarna bestod mest av is den gången, men det var mysigt ändå! Min kompis Christina m.fl

åkte med mej och så var det några fler ekipage bl.a Rolf Åström. Vi hade med oss varm glögg som vi drack efter vägen!      När vi kom fram band vi opp hästarna vid  skolan där dom fick hö att mumsa på och ett varmt täcke på ryggarna, någon stannade kvar och vaktade hästarna medan vi andra begav oss in i kyrkan .

Stämmningsfullt var det och kyrkan var fylld till sista bänk och utav värmen från det att vi kom in från kylan så höll man på att somna under gudstjänsten...  

Andra året blev det dramatiskt värre , vi var en fem sex ekipage som gav oss iväg och jag körde med Annas "dotterns" Penny och hade en liten typ kappsläde och hade bjudit in seminörskan Lotta att ta plats i släden och själv satt jag bak på en liten sits!

Rolf var ju med  och han var nog den sm njöt mest av dessa turer på juldagsmorron!  Ja stallLena var oxå med denna gång.

Hemresan  höll på att gå riktigt åt helvete, men alla kom hem oskadda förutom Rolf som säkerligen hade muskelsönderfall!

Det var två hästar från Sjulsmark med, när vi lämnade kyrkan och var på väg ner mot stora vägen så gick bukgjorden

utav på ena Sjulsmarkshästen och han kom farandes förbi Penny och hakade fast i hennes skakel men som tur var kastade hon åt sidan och kom loss!

Kusken till hästen var duktig och fick stopp på ekipaget och där lämnade vi övriga det drabbade ekipaget som hade

turen att hästen var lugn.

När vi kom opp på stora vägen skulle kusken till den andra Sjulsmarkshästen och Roffe byta position med varandra,

men när hästarna var i bredd med varandra så drog dom iväg med full syra på varsin sida på vägen och det gick i

racerfart och bilföraren som kom från andra hållet han måste inte ha trott sina ögon när han fick se  vad som kom emot honom!  Det var med hjärtat i halsgropen man såg bilen passera mitt emellan hästekipagen!

Till slut blev nog Sjulsmarkshästen trött och lugnade ner sig och även Roffes Linda "hägd å" när Roffe svängde in på våran byaväg medan den andra fortsatte rakt fram mot Sjulsmark! Allt såg ut att vara frid och fröjd så jag sa till Lotta att nu kör vi ikapp dom, haha när vi närmade oss och passerade MatsÅke Bergströms gård då satte Belinda fart igen  och då tog jag fast Penny och höll ett lämpligt avstånd.

När vi så närmade oss våran gård såg vi på avstånd Roffe köra över älvbron liggandes lutad bakåt över Aina och kusin Elsa och han hade fått hålla  ända in i stallvägen när ekipaget äntrade gården!


Slutet på denna julhistoria var att Elsa berättade i efterhand att när dom for efter storvägen så fastnade hennes mössa i en "vägslya" och då ropade hon till Rolf: = rolf rolf kan du stanna jag har tappat mössan!!!!!

Ja vad tror ni roffe svarade? JO, HÅLL ÅT KÄFTEN!!!!! och Elsa berättade = att då tog jag av mej glasögonen och så kröp Aina och jag in under fällen! Mössan då? jo den låg i risslan!

Ja detta var en upplevelse som man sent glömmer!  


Sussie kom och red Kungen idag och hon var sååå belåten när hon kom tillbaka , jag hade tänkt fara ut på en liten tur med Moe, men det var nästan storm så det blev varken tömkörning eller någon ridtur.

Tog in alla hästar utom "skogshästarna" kring tretiden för dom blir så vilda när det blåser och då är det jobbigt att

få in dom när mörkret fallit.

Ryktade Moe och Knekten och så blev det även lite "hov upp" med gott resultat!


StallLena var lite krasslig idag enligt Sussie så jag pysslade om Gnisten, masserade knölarna på ryggen och det tyckte han om, han fick stå lös i boxen med öppen dörr så att han kunde bestämma själv om han var med på det

och det var han, efteråt såptvättade jag ryggen och det blev lent och fint.

Nu ska jag gå och släppa in Rollo, gonatt!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards